מה בין גיל הופעת סוכרת מסוג 2 ובין הסיכון לתמותה? (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שהסיכון היחסי לתמותה בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, בהשוואה לאלו ללא סוכרת, גבוה יותר בגילאים צעירים יותר, הסיכון האבסולוטי בתוך עשר שנים לכלל הסיבות לתמותה הוא קטן ודומה בין שתי הקבוצות.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין גיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 2 ובין הסיכון היחסי והאבסולוטי לתמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבות-ספציפיות באנגליה. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממרפאות ראשוניות ממאגר Clinical Practice Research Datalink.

החוקרים זיהו 108,061 מטופלים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2 בגילאי 16-50 שנים, להם התאימו 829,946 ביקורות ללא סוכרת מסוג 2. במסגרת המחקר נבחן הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב סיבות ספציפיות (ממאירות, מחלות לב וכליות, או סיבות אחרות) לפי גיל בעת האבחנה, תוך תקנון לערפלנים מרכזיים.

בהשוואת חולים עם סוכרת מסוג 2, לעומת אלו ללא סוכרת מסוג 2, הסיכון היחסי לתמותה פחת עם גיל מתקדם יותר בעת האבחנה: יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 4.32 (רווח בר-סמך 95% של 3.35-5.58) באלו שאובחנו בגילאי 16-27 שנים, בהשוואה ל-1.53 (רווח בר-סמך 95% של 1.46-1.60) בגילאי 48-50 שנים.

עוד מדווחים החוקרים על יחסי סיכון קטנים יותר עם עליה בגיל בעת אבחנה סוכרת מסוג 2 כאשר נבחנו מקרי תמותה משנית לממאירות, מחלות לב וכליות, או סיבות אחרות לתמותה.

ללא תלות בגיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 2, הסיכון האבסולוטי לתמותה מכל-סיבה או תמותה מסיבה ספציפית לאחר עשר שנים היה גבוה יותר בחולים עם סוכרת מסוג 2; עם זאת, ההבדלים האבסולוטיים היו קטנים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא זה, על-מנת להבין טוב יותר את הסיכון ארוך הטווח לסיבוכים ותמותה בחולים עם הופעה מוקדמת של סוכרת מסוג 2.

Diabetes Care, Aug 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה