כאב שנה לאחר אוטם לבבי מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה (J Am Heart Assoc)

בחולים המדווחים על כאב בדרגה בינונית או חמורה שנה לאחר אוטם לבבי, כולל כאב משנית למצבים רפואיים אחרים, ייתכן סיכון מוגבר לתמותה לאורך שמונה השנים הבאות, בהשוואה לחולים ללא כאב לאחר אוטם לבבי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אוטם לבבי. עם זאת, ההשפעה של כאב על הסיכון לתמותה לאחר אוטם לבבי לא נבחנה במחקרים גדולים עם תקופות מעקב ארוכות. לאור זאת, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון דרגות חומרה שונות של כאב שנה לאחר אוטם לבבי כגורם סיכון אפשרי לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים אספו נתונים אודות 18,376 חולים מתחת לגיל 75 שנים, עם אבחנה של אוטם לבבי בתקופה שבין 2004 עד 2013 והערכות של גורמי סיכון אפשריים למחלות לב וכלי דם בעת השחרור מבית החולים במאגר SWEDEHEART (או Swedish Web System for Enhancement and Development of Evidence‐Based Care in Heart Disease Evaluated According to Recommended Therapies).

דיווחים עצמיים על דרגת כאב לפי מדד EuroQol-5 תועדו במרפאות למניעה שניונית שנה לאחר השחרור מבית החולים. החוקרים אספו את נתוני התמותה מכל-סיבה לאורך עד 8.5 שנים (חציון של 3.4 שנים) לאחר הביקור שנה בעקבות האוטם הלבבי.

מהנתונים עולה כי כאב בדרגה מתונה תועד ב38.2% מהחולים וכאב בדרגה חמורה תועד ב-4.5% מהחולים שנכללו במחקר. לאורך תקופת המעקב תועדו 1,067 מקרי תמותה.

הסיכון לתמותה היה גבוה ב-35% (יחס סיכון מתוקן של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.55) בקרב חולים עם כאב בדרגה מתונה שנה לאחר אוטם לבבי וגבוה כפליים (יחס סיכון מתוקן של 2.06, רווח בר-סמך 95% של 1.63-2.60) בחולים עם כאב בדרג חמורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כאב שנה לאחר אוטם לבבי תואר בשכיחות גבוהה מאוד, כאשר ההשפעה של כאב על הסיכון לתמותה שנה לאחר האירוע הלבבי הייתה בולטת יותר מעישון. הם קוראים לרופאים המטפלים בחולים לאחר אוטם לבבי להכיר בחשיבות הפרוגנוסטית של כאב לאחר אוטם לבבי.

J Am Heart Assoc, Aug 16, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה