תת לחץ דם אורתוסטטי מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם מחלות לב וכלי דם (Hypertension)

שבץ

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Hypertension עולה כי בקרב חולים עם מחלות לב וכלי דם, תת לחץ דם אורתוסטטי מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה. עם זאת, לא תואר קשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין הסיכון לדמנציה בקרב חולים ללא אבחנה של מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תת לחץ דם אורתוסטטי נקשר עם סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ודמנציה. במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין דמנציה, הם בחנו את הקשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי עם מחלת לב וכלי דם והתפתחות דמנציה במבוגרים.

מחקר העוקבה מבוסס-אוכלוסייה כללה 2,703 משתתפים ללא-דמנציה (גיל ממוצע של 73.7 שנים), מהם 1,986 משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם ו-717 חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם. תת לחץ דם אורתוסטטי הוגדר כירידה של 20/10 מ”מ כספית ומעלה בלחץ דם סיסטולי/דיאסטולי לאחר עמידה מתנוחת שכיבה.  ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ומחלות לב וכלי דם ובין הסיכון לדמנציה באלו ללא מחלה קרדיווסקולארית ודמנציה בתחילת המחקר.

החוקרים מדווחים כי 434 חולים (21.9%) ללא מחלות לב וכלי דם אובחנו עם תת לחץ דם אורתוסטטי, כמו גם 180 חולים (25.1%) עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

ממצאי המחקר מעידים כי תת לחץ דם אורתוסטטי מלווה בעליה של 33% בסיכון למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.12-1.59). לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין היארעות דמנציה באלו ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם לפני אבחנת דמנציה (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 0.83-1.81).

בקרב חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, באלו עם תת לחץ דם אורתוסטטי תועד סיכון גבוה יותר לדמנציה, בהשוואה לאלו ללא תת לחץ דם אורתוסטטי (יחס סיכון של 1.54, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.23).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין דמנציה עשוי לנבוע בחלקו מהתפתחות מחלות לב וכלי דם. יתרה מזאת, בקרב חולים עם מחלות לב וכלי דם, באלו עם תת לחץ דם אורתוסטטי תתכן פרוגנוזה גרועה יותר מבחינה קוגניטיבית.

Hypertension, Jul 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה