יתר לחץ דם ממוסך מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Hypertens)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי יתר לחץ דם ממוסך (Masked Hypertension) מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, רמז לכך שמדידות לחץ דם ביתיות מנבאות טוב יותר את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, גם כאשר מבוצעות באותו מכשיר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שיתר לחץ דם ממוסך מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, מחקרים גדולים בעבר לא התבססו על אותו מכשיר למדוד לחץ דם במרפאה ובבית. כעת הם ביקשו לבחון לעומק את הקשר בין יתר לחץ דם ממוסך ובין ביטויים של מחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 5,057 משתתפים בגילאי 50-64 שנים ממאגר Swedish Cardio-Pulmonary BioImage Study (או SCAPIS) שעברו הערכה עם מדידות לחץ דם במרפאה ובבית באמצעות מכשיר מדידת לחץ דם זהה. עוד הושלמה הערכה של מהירות גל דופק ומדד סידן בעורקים הכליליים.

מבין המשתתפים במחקר, 4,122 לא קיבלו טיפול כנגד יתר לחץ דם ולכן נכללו במחקר. מבין אלו, ב-2,634 (63.9%) לחץ הדם היה תקין באופן עקבי ו-172 (4.2%) אובחנו עם יתר לחץ דם ממוסך.

בקבוצת המשתתפים עם יתר לחץ דם ממוסך לעומת אלו עם לחץ דם תקין תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים (66.9% לעומת 46.2%, p<0.001). באלו עם יתר לחץ דם ממוסך תועד ממוצע מהירות גל דופק גבוה יותר (9.3 לעומת 8.3 מטר/שניה, p<0.001) וסיכון גבוה יותר למדד סידן עורקים כליליים של 100 ומעלה (יחס סיכויים של 1.65, p=0.04).

ממצאים אלו נותרו ללא שינוי בניתוח פוסט-הוק להערכת יתר לחץ דם ממוסך ולחץ דם תקין באופן עקבי, תוך תקנון לגיל, מין ולחץ דם סיסטולי במרפאה.

ממצאי המחקר מעידים כי לחץ דם ממוסך מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כאשר ניטור לחץ דם ביתי מנבא טוב יותר את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית, גם כאשר הניטור מבוצע באותו מכשיר מדידה.

J Hypertens. 2023 Apr 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה