הקפדה על איזון ארוך-טווח של לחץ הדם הסיסטולי עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בקשישים (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הקפדה לאורך זמן על ערכי לחץ דם סיסטולי בטווח היעד (Time in Target Range, או TTR) מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים בקשישים, זאת ללא תלות בלחץ הדם הממוצע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי איזון קצר-טווח של מדדי לחץ דם בטווח היעד מנבא באופן בלתי-תלוי את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים במבוגרים. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הקפדה לאורך זמן על איזון לחץ דם בטווח היעד בקשישים. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההבדלים בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים ששמרו על לחץ הדם הסיסטולי בטווח היעד לאורך זמן ארוך ע”י הערכת TTR בקשישים עם יתר לחץ דם.

מחקר העוקבה כללה 943 קשישים לאחר גיל 75 שנים עם יתר לחץ דם. התוצא העיקרי היה הופעה ראשונה של אירועים קרדיווסקולאריים במהלך הביקורים השנתיים. החוקרים העריכו את מרווח הזמן בטווח היעד לאורך 15 שנות מעקב באמצעות אינטרפולציה ליניארית. טווח היעד הוגדר בין 120-140 מ”מ כספית, בהתאם להנחיות וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין לחץ דם סיסטולי בטווח היעד ובין התוצאות הקרדיווסקולאריות.

מהתוצאות עולה כי לאורך 15 שנות מעקב, הסיכוי לאירועים קרדיווסקולאריים ירד בהדרגה עם עליה ב-TTR של לחץ הדם הסיסטולי. לאחר תקנון רב-משתני לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים מסורתיים ולחץ דם ממוצע, השוואת הרבעון העליון מול התחתון של TTR של לחץ הדם הסיסטולי הדגים סיכון נמוך ב-58% לתוצא העיקרי (יחס סיכון של 0.424, רווח בר-סמך 95% של 0.289-0.624). לכל עליה של סטיית תקן אחת במדד TTR, הסיכון לתוצא העיקרי ירד ב-25.4% (יחס סיכון של 0.746, רווח בר-סמך 95% של 0.666-0.834).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות של איזון לחץ דם סיסטולי בטווח היעד ולאורך זמן ארוך בקשישים, זאת ללא תלות בלחץ הדם הממוצע. מדד TTR של לחץ הדם הסיסטולי עשוי לשמש כגורם סיכון הפיך למחלות לב וכלי דם בקשישים עם יתר לחץ דם.

Eur J Prev Cardiol. 2023 Mar 22

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה