בבנות עם סוכרת מסוג 1 תוצאות פחות טובות בהשוואה לבנים (Diabetologia)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה לבנים, בבנות עם סוכרת מסוג 1 ערכי המוגלובין מסוכרר גבוהים יותר, מדד מסת גוף גבוה יותר ושכיחות גבוהה יותר של חמצת סוכרתית עם צורך במינוני אינסולין גבוהים יותר.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Medline לזיהוי מחקרים שפורסמו עד יוני 2021 וזיהו 90 מחקרי חתך, מחקרים תצפיתיים ומחקרי מקרה-ביקורת עם 643,217 ילידם ו/או מתבגרים עם סוכרת מסוג 1, שכללו הערכה של מאפייני סוכרת ונתונים מגדריים. כל התוצאים העיקריים במחקרים שכללו הבדלים מגדריים ילדים עם סוכרת מסוג 1 נכללו בסקירה הנוכחית.

במרבית המחקרי תועדו ערכי המוגלובין מסוכרר גבוהים יותר בבנות בעת האבחנה ובמהלך הטיפול, בהשוואה לבנים. בנוסף, מחקרים אלו הצביעו על עליה חדה יותר בהמוגלובין מסוכרר לאורך הזמן בנות. מחקרים רבים גם זיהו מדדי מסת גוף גבוהים יותר, שכיחות גבוהה יותר של עודף-משקל או השמנת-יתר ושכיחות גבוהה יותר של דיסליפידמיה בבנות.

בקרב בנים, שיעורי היפוגליקמיה והפוגה חלקית תועדו בשכיחות גבוהה יותר, בעוד שאירועי חמצת סוכרתית ואשפוזים היו נפוצים יותר בבנות. מרבית הממצאים במחקרים השונים העידו כי בנות טופלו במשאבת אינסולין בשכיחות גבוהה יותר ונדרשו למינוני אינסולין גבוהים יותר, בהשוואה לבנים.

עוד זוהו הבדלים במחלות רקע, כולל מחלות בלוטת תריס ומחלת צליאק, אשר היו נפוצות יותר בקרב בנות עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לבנים עם המחלה האוטואימונית. כל מחקר דיווח על איכות חיים נמוכה יותר בקרב בנות.

החוקרים כותבים כי הבדלים בין בנים ובנות בתוצאות סוכרת מסוג 1 עשויים להיות מיוחסים לגיל ההתבגרות, אך אלו עדיין אינם מהווים הסבר להבדלים שתועדו בילדים צעירים יותר.

ממצאי המחקר מעידים על הבדלים מגדריים בתוצאות ומאפייני סוכרת מסוג 1 בילדים. ההבדלים הבולטים ביותר נוגעי לאיזון הגליקמי, מדד מסת גוף, מינוני אינסולין, שיעורי חמצת סוכרתית ואיכות החיים של החולים. הבדלים אלו מציעים מהלך מחלה מורכב יותר בבנות לעומת בנים, עם השלכות אפשריות על חייהן בשלב מאוחר יותר.

Diabetologia, Jan 26, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה