מחלת מעי דלקתית מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם (Am J Med)

מחלת מעי דלקתית מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות חדשות מצביעות על סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית. במאמר הנוכחי הם ביקשו לבחון את העדויות בבסיס הקשרים הללו ולצורך כך השלימו חיפוש במאגר PubMed לזיהוי מחקרים בנושא שפורסמו עד ינואר 2022. הסקירה כללה מחקרים רטרוספקטיביים ופרוספקטיביים, מחקרים קליניים, מטה-אנליזות וקווים מנחים.

מהנתונים עולה כי על-סמך העדויות בספרות הרפואית, הן קוליטיס כיבית והן מחלת קרוהן מלוות בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אירועים מוחיים, מחלת עורקים כלילית מוקדמת ופרפור פרוזדורים. קוליטיס כיבית מלווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב.

הסיכון המוגבר לפרפור פרוזדורים מתואר במהלך התלקחות מחלת מעי דלקתית ופעילות מחלה ממושכת, אך לא במהלך תקופות של הפוגה במחלת המעי.

המנגנונים המשוערים העומדים בבסיס הקשר בין מחלת מעי דלקתית ומחלות קרדיווסקולאריות כוללים גורמי סיכון (דוגמת השמנה, סוכרת, עישון, תזונה) ומאפיינים פתופיזיולוגיים משותפים (דוגמת שינוי בהרכב המיקרוביום במערכת העיכול), כמו גם השפעות שליליות של מחלת המעי הדלקתית והטיפול בה (דוגמת דלקת כרונית, דיסליפידמיה, תרומבוציטוזיס, סטרואידים).

החוקרים כותבים כי דרוש צוות רב-מקצועי של גסטרואנטרולוגים וקרדיולוגים על-מנת לשפר את טיב הטיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית ומחלות לב נלוות.

 

Am J Med, Sep 1, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה