עדויות חדשות תומכות במתן Etomidate להרדמה כללית של חולים מבוגרים (JAMA Surgery)

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery עולה כי Etomidate הדגימו תוצאות טובות לעומת Propofol כאשר שימש להרדמה של מבוגרים בגילאי 65-80 שנים שהופנו לניתוח בטני מג’ורי.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקשישים תתכן תועלת ליציבות ההמודינמית המושגת עם Etomidate להרדמה כללית. עם זאת, לא ברור אם הדיכוי האפשרי של יותרת הכליה עם Etomidate עלול להביא לעליה בתחלואה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את Etomidate אל מול Propofol להרדמה בחולים בגילאי 65-80 שנים ולבחון את שיעורי התמותה באשפוז לאחר ניתוח בטני.

 התוצא העיקרי היה משלב של סיבוך מג’ורי לאחר-ניתוח (עם שולי העדר נחיתות של 3%). תוצאים משניים כללו מדדים המודינמיים במהלך הניתוח; רמות הורמוני קורטקס אדרנל לאחר הניתוח; דיווח עצמי על כאב לאחר-ניתוח, בחילות והקאות; כמו גם שיעורי תמותה 6 ו-12 חודשים לאחר-ניתוח.

 המחקר הרב-מרכזי, העדר-נחיתות, אקראי, כלל 1,944 משתתפים בגילאי 65-80 שנים, אשר חולקו באקראי להרדמה כללית באמצעות Etomidate (967 חולים) או Propofol (950 חולים). מבין אלו, 1,917 חולים השלימו את המחקר.

 שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 9.3% בזרוע הטיפול ב- Etomidate ועל 8.7% בקבוצת הטיפול ב-Propofol, הבדל אשר ענה על שולי העדר נחיתות (הבדל בסיכון של 0.6%, p=0.66).

 בזרוע הטיפול ב- Etomidate, רמות הקורטיזול הממוצעות היו נמוכים יותר בתום הניתוח (4.8 מק”ג/ד”ל לעומת 6.1 מק”ג/ד”ל, p<0.001) ורמות אלדוסטרון הממוצעות היו נמוכות יותר בתום הניתוח (0.13 ננוגרם/ד”ל לעומת 0.15 ננוגרם/ד”ל, p=0.02) וביום הראשון לאחר-ניתוח (0.14 ננוגרם/ד”ל לעומת 0.16 ננוגרם/ד”ל, p=0.001) בהשוואה לזרוע הטיפול ב-Propofol.

 לא תועדו הבדלים בשיעורי התמותה בין הקבוצות לאחר שישה חודשים מהניתוח (2.2% לעומת 3.0%) או 12 חודשים (3.3% לעומת 3.9%).

 שיעור גבוה יותר של חולים בזרוע Etomidate אובחנו עם דלקת ריאות, בהשוואה לשיעור המקרים בקבוצת הטיפול ב-Propofol (2.0% לעומת 0.3%, P=0.001).

 מהנתונים עולה כי בהשוואה ל-Propofol, הרדמה באמצעות Etomidate לא הובילה לעליה בשיעורי התחלואה המג’ורית באשפוז לאחר ניתוח בטני בחולים מבוגרים, אם כי תועד דיכוי זמני של קורטקס האדרנל.

ממצאי המחקר מעידים כי Etomidate מהווה תכשיר אפשרי נוסף למתן תוך-ורידי לצורך הרדמה של חולים מבוגרים מעל גיל 65 שנים.

 

JAMA Surgery, Aug 10, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה