תוספי אסטרוגן או טסטוסטרון אינם מובילים לשיפור יובש עיני בנשים לאחר מנופאוזה (Br J Ophthalmol)

תוספי אסטרוגן עשויים להחמיר יובש עיני בנשים לאחר מנופאוזה ולטסטוסטרון אין השפעה משמעותית במקרים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת British Journal of Ophthalmology.

החוקרים השלימו מחקר פיילוט שכלל 40 נשים לאחר-מנופאוזה, להערכת ההשפעה האפשרית של טיפול הורמונאלי במקרים של עין יבשה. מדובר במחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שארך 40 שבועות. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 64 שנים, עם מרווח זמן ממוצע של 13 שנים ממנופאוזה.

כל המשתתפות סבלות מתסמיני עין יבשה, כולל יובש וגירוי עיני. האבחנה התבססה על קריטריוני מחקר ה-Women’s Health Study. המשתתפות חולקו באקראי לטיפול טרנסדרמלי בטסטוסטרון, אסטרדיול, משלב טסטוסטרון/אסטרדיול, או פלסבו.

מבין 46 נשים שלקחו חלק במחקר, 40 נשים השלימו את המחקר (10 נשים בכל קבוצה). לאחר שמונה שבועות, חומרת יובש עיני הייתה גרועה יותר משמעותית בקבוצת המטופלות באסטרוגן, בהשוואה לפלסבו. לא תועדו שינויים משמעותיים בתסמינים אחרים, תפקוד דמעות, מורפולוגיית העפעפיים, רגישות קרנית או לחמית באף אחת מהקבוצות האחרות, בהשוואה לפלסבו.

עם זאת, מניתוח בין הקבוצות עלה כי חלה עליה משמעותית בהפרשת דמעות בקבוצת המטופלות במשלב טסטוסטרון/אסטרדיול. החוקרים מצאו עוד קשר משמעותי בין עליה בריכוז אנדרוגנים בדם ובין שיפור יציבות הדמעות בקבוצת המטופלות בטסטוסטרון.

תסמינים עיניים השתפרו לאחר טיפול בכל ארבע הקבוצות, אך לא נמצאה עדיפות לאף אחד מהטיפולים הפעילים בהשוואה לפלסבו.

Br J Ophthalmol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה