הערכת תועלת התערבויות פסיכולוגיות לדיכאון לאחר לידה במסגרת רפואה ראשונית (Ann Fam Med)

התערבויות פסיכולוגיות במסגרת תנאי רפואה ראשונית להקלה על דיכאון לאחר לידה מלוות בשיפור משמעותי בתסמיני דיכאון, הן בטווח המיידי והן לאחר השלמת הטיפול ועד שישה חודשים לאחר מכן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Family Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיכאון לאחר לידה פוגע ב-10-15% מהאימהות החדשות, כאשר כ-90% מהמקרים מטופלים במסגרת רפואה ראשונית. נוגדי-דיכאון הינם אמצעי יעיל, אך ההיענות ירודה; לכן, יש מקום לבחון התערבויות פסיכולוגיות. בסקירה השיטתית הנוכחית בחנו החוקרים את היעילות של טיפולים פסיכולוגיים לדיכאון לאחר לידה במסגרת רפואה ראשונית.

החוקרים השלימו חיפוש בספרות אחר מאמרים בשפה האנגלית שפורסמו בין השנים 2000-2014, בעלי מבנה אקראי-מבוקר, שבחנו התערבויות פסיכולוגיות לטיפול בדיכאון לאחר-לידה אל מול טיפול אחר או מעקב בלבד, גייסו מטופלות ממרפאות ראשוניות וכללו אימהות עם אבחנה של אירוע דיכאוני או מדדי דיכאון מוגברים, עם ילד מתחת לגיל 12 חודשים.

לאחר סקירה של קרוב ל-6,000 מחקרים, 10 מחקרים ענו על קריטריוני ההכללה. מחקרים אלו דיווחו על 14 קבוצות התערבות פסיכולוגית: 7 כללו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, 2 טיפול בין-אישי, 2 כללו ייעוץ ו-3 התערבויות אחרות. התערבויות פסיכולוגיות הובילו לתסמיני דיכאון קלים יותר, בהשוואה לביקורות, הן בתקופת הזמן המיידית והן לאחר טיפול ולאחר שישה חודשי מעקב.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין סוגי טיפול שונים. בהשוואה לביקורות, ההתערבויות הובילו גם לשיפור בהתאמה להורות, מערכת יחסים זוגית, תמיכה חברתית, תחושת דחק וחרדה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבויות פסיכולוגיות במסגרת תנאי רפואה ראשונית מסייעות בהקלה על תסמיני דיכאון לאחר-לידה.

Ann Fam Med. 2016;14(5):463-472

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה