תועלת עינית ממושכת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בחולי סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

מנתוני מחקר ACCORD Eye Study ו-ACCORD Follow-On Eye Study עולה כי במשך מספר שנים לאחר תקופה בת 3.7 שנים של איזון הדוק של רמות הסוכר בדם נותר סיכון מופחת משמעותית לרטינופתיה, דוגמא לתועלת הממושכת, אותה מכנים החוקרים “Legacy Effect” או “Metabolic Memory“.

במחקר ACCORD (2003-2009) חולקו באקראי משתתפים עם סוכרת מסוג 2 לקבוצת טיפול אינטנסיבי או סטנדרטי לאיזון רמות הסוכר בדם (המוגלובין מסוכרר מתחת ל-6% לעומת 7-7.9%) לחץ דם סיסטולי (מחת ל-120 לעומת 140 מ”מ כספית) ודיסליפידמיה (Fenofibrate במינון 160 מ”ג עם Simvastatin או פלסבו עם Simvastatin). משתתפים ACCORD Eye Study, שהשלימו בדיקת עיניים בתחילת המחקר ולאחר ארבע שנים, כולל צילומי קרקעית עיניים, נבחנו שוב במחקר ACCORDION Eye Study (2010-2014) ארבע שנים לאחר מחקר ACCORD.

התוצא העיקרי היה התקדמות רטינופתיה סוכרתית בשלושה שלבים ומעלה לפי מדד ETDRS (Early Treatment Diabetic Retinopathy Study).

התקדמות רטינופתיה סוכרתית תועדה ב-5.8% מהחולים בקבוצת הטיפול האינטנסיבי, לעומת 12.7% עם טיפול סטנדרטי (יחס סיכויים מתוקן של 0.42), 7.5% עם טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם לעומת 6.0% עם טיפול סטנדרטי (יחס סיכויים מתוקן של 1.21) ו-11.8% עם Fenofibrate לעומת 10.2% עם פלסבו (יחס סיכויים של 1.13) ב-1,130 המשתתפים במחקר ACCORDION Eye Study.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השפעת איזון אינטנסיבי קודם של רמות הסוכר בדם להפחתת התקדמות רטינופתיה סוכרתית נותרה בשלב מאוחר יותר, למרות רמות המוגלובין מסוכרר דומות.

Diabetes Care.Published online June 11, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה