הבדלים מגדריים ביכולת חיזוי פרוגנוסטית של בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית (J Am Coll Cardiol)

החשיבות הפרוגנוסטית היחסית של תוצאות בדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) של העורקים הכליליים ובדיקות מאמץ משתנה בין המינים בנבדקים עם חשד למחלת עורקים כלילית, כך עולה מניתוח נתוני מחקר PROMISE. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מסבירים החוקרים כי בנשים ערך פרוגנוסטי חיובי גדול יותר לבדיקת CTA, בהשוואה למבחני מאמץ, בעוד שבגברים תועלת דומה לשתי הבדיקות.

ב-8,966 חולים ממחקר PROMISE שנבחרו באקראי (4,500 לאחר בדיקת CTA, 4,466 לאחר מבחן מאמץ) בחנו החוקרים את הקשר בין מגדר ובין תוצאות בדיקות לבביות לא-פולשניות ואת הקשר בין המגדר ובין תוצא משולב שכלל תמותה, אוטם שריר הלב ואשפוז עקב אנגינה לא-יציבה.

בנשים, בדיקת CTA חיובית (היצרות 70% ומעלה) הייתה פחות סבירה, בהשוואה למבחן מאמץ חיובי (8% לעומת 12%, יחס סיכויים מתוקן של 0.67). בהשוואה למבחנים שליליים, בדיקת CTA חיובית נקשרה בקשר חזק יותר עם אירועים קליניים עתידיים, בהשוואה למבחן מאמץ חיובי (יחס סיכון של 5.86 עם CTA ויחס סיכון של 2.27 עם מבחן מאמץ). בגברים תועדה סבירות גבוהה יותר לבדיקת CTA חיובית בהשוואה למבחן מאמץ (16% לעומת 14%, יחס סיכויים מתוקן של 1.23). בהשוואה לתוצאות שליליות, בדיקת CTA חיובית נקשרה בקשר פחות חזק עם אירועים קליניים עתידיים, בהשוואה למבחן מאמץ חיובי בגברים, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכון מתוקן של 2.80 עם CTA, יחס סיכון מתוקן של 4.42 עם מבחן מאמץ). בדיקת CTA שלילית ומבחן מאמץ שלילי היו דומים ביכולת ניבוי אירוע בשני המינים.

החוקרים זיהו אינטראקציה משמעותית בין מגדר, סוג הבדיקה הלבבית הלא-פולשנית ותוצאות הבדיקה, עדות כי מגדר וסוג המבחן הלא-פולשני משפיעים יחדיו על הקשר בין תוצאות הבדיקה ואירועים קליניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הערך הפרוגנוסטי של הערכה לבבית לא-פולשנית משתנה לפי סוג הבדיקה ומין הנבדק. בנשים נראה כי יש ערך פרוגנוסטי רב יותר לבדיקת CTA, בעוד שבגברים ערך פרוגנוסטי דומה לשתי הבדיקות.

J Am Coll Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה