ניתוח מעקף קיבה מוביל לירידה גדולה יותר במשקל הגוף בהשוואה לניתוח טבעת (JAMA Surg)

במאמר שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Surgery מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי היקף הירידה במשקל לאחר ניתוח לפרוסקופי RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) גדול כמעט כפליים, בהשוואה לניתוח AGB (Adjustable Gastric Banding). עם זאת, השוואת תוצאות הבטיחות הובילה לממצאים פחות חד-משמעיים, כאשר שיעור הסיבוכים המוקדמים היה גבוה יותר לאחר RYGB, אך הצורך בהתערבות נוספת בשלב מאוחר יותר היה נפוץ כפליים לאחר ניתוחי AGB.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התוצאות הרפואיות בטווח הקצר ובטווח הארוך לאחר ניתוחי מעקף קיבה (RYGB) וניתוח טבעת מתכווננת (AGB).

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 7,457 משתתפים בגילאי 21 שנים ומעלה, לאחר ניתוח בריאטרי לפרוסקופי בתקופה שבין 1 בינואר, 2005, ועד 31 בדצמבר, 2009, עם מעקב עד 31 בדצמבר, 2010.

אוכלוסיית המחקר ששימשה להערכת התוצאים המשולבים לאחר 30 ימים והאשפוזים וההתערבויות בטווח הארוך הייתה מעט קטנה יותר, וכללה 6,992 משתתפים. בסיכומו של דבר, המדגם כלל 5,950 משתתפים לאחר פרוצדורת RYGB ו-1,507 משתתפים לאחר AGB.

מדד מסת הגוף הממוצע לפני ההתערבות עמד על 42.7 ק”ג למטר בריבוע בקבוצת AGB ועל 44.6 ק”ג למטר בריבוע בקבוצת RYGB.

לאחר חציון מעקב של 2.3 שנים ומעקב מקסימאלי של 6 שנים, הירידה המקסימאלית הממוצעת במדד מסת הגוף הייתה 8.0 ק”ג למטר בריבוע באלו לאחר AGB ו-14.8 ק”ג למטר בריבוע באלו לאחר RYGB (p<0.001). עם זאת, 3% מהמשתתפים לאחר RYGB פיתחו אירוע מג’ורי אחד או יותר במהלך 30 הימים הראשונים, בהשוואה ל-1.3% מאלו לאחר AGB (p<0.001).

במהלך תקופת המעקב 1,192 משתתפים נותרו בקבוצת AGB בהשוואה ל-5,800 משתתפים בקבוצת RYGB. חציון משך המעקב עמד על 1.56 שנים לאחר RYGB ועל 1.29 שנים לאחר AGB. למרות הסיכון הנמוך יותר לאחר 30 ימים, החוקרים מצאו כי לאחר פרוצדורות AGB תועד סיכון גדול יותר משמעותית להתערבות מאוחרת, בהשוואה למשתתפים לאחר RYGB במהלך חציון של 1.5 שנים (יחס סיכון של 3.31).

ההתערבות הנפוצה ביותר בשתי הקבוצות הייתה הצורך בניתוח בטני נוסף, אך שיעור גבוה משמעותית של משתתפים לאחר AGB נדרשו להתערבות, בהשוואה למשתתפים לאחר RYGB (9% לעומת 2.7%).

מעניין לציין כי רק 2.2% מהמשתתפים לאחר ניתוח AGB נדרשו להסרת הטבעת, שיעור נמוך מאוד בהשוואה לשיעורים המדווחים המקובלים לאחר ניתוחים אלו הנעים סביב 50% לאחר 12 שנים ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לעדכן את המועמדים לניתוחים בריאטריים אודות התועלת והסיכונים של הפרוצדורות השונות, בתהליכי קבלת ההחלטות במקרים אלו.

JAMA Surg. Published online October 29, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה