החשיבות הפרוגנוסטית של הפרעות ברמות הסוכר בדם בחולים עם אוטם חד של שריר הלב (Am Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת American Heart Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם אוטם חד של שריר הלב, רמות הסוכר בדם הינם גורם פרוגנוסטי חשוב, עם שיעורי תמותה לאחר שלוש שנים שהיו גבוהים יותר בחולים עם סוכרת, בהשוואה לחולים ללא סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם אוטם חד של שריר הלב והפרעות ברמות הסוכר בדם קיים סיכון מוגבר לתמותה וסיבוכים איסכמיים. עם זאת, אין נתונים בנוגע לשכיחות הפרעות ברמות הסוכר בדם בקרב חולים עם אוטם חד של שריר הלב בארצות הברית.

מדגם המחקר כלל חולים שאושפזים בשל אוטם חד של שריר הלב במאגר שכלל 24 אתרים בארצות הברית, בתקופה שבין 2005-2008. החוקרים השלימו הערכה של הפרעה ברמות הסוכר בדם על-בסיס רמות HbA1c והחולים סווגו לפי הגדרות ה-ADA לחולים עם סוכרת (HbA1c של 6.5% ומעלה), קדם-סוכרת (HbA1c בטווח 5.7-6.4%) או חולים עם ערכי סוכר תקינים.

מבין 2,853 חולים עם אוטם חד של שריר הלב, 1,083 (38%) אובחנו עם סוכרת, מתוכם, 196 (18%) עם אבחנה חדשה של סוכרת. עוד זוהו 887 חולים עם קדם-סוכרת (31%) ו-883 חולים עם רמות סוכר תקינות בדם (31%). חולים עם הפרעות מטבוליות היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, מחלות לב ומחלות רקע אחרות, כולל מחלה רב-כלית והפרעה בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל. בחולים עם הפרעות מטבוליות חמורות יותר תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר לאחר שלוש שנים מהאירוע הלבבי (8.6% באלו עם ערכי סוכר תקינים, 10.6% באלו עם קדם-סוכרת, 11.3% בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת ו-20.3% באלו עם סוכרת ידועה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי ככל שחומרת ההפרעה ברמות הסוכר בדם הייתה גדולה יותר בחולים שאושפזו עם אוטם חד של שריר הלב, כך נרשמה עליה בשיעורי התמותה בטווח הארוך. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות בדיקות הסקירה להפרעות במשק הסוכר במהלך אשפוז בשל אוטם חד של שריר הלב, עם נקיטת התערבויות מתאימות והדרכת החולים בטרם השחרור.

Am Heart J. 2014;168(4):466-470

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה