מה בין מגוון החיידקים במערכת העיכול ובין ההשפעות הרפואיות של השמנה? (Nature)

המגוון הגנטי של חיידקים השוכנים במערכת העיכול עשוי לשחק תפקיד משמעותי בקביעת הנטייה של אדם מסוים להשמנה ואת ההשפעות הרפואיות שלה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Nature.

משני מחקרים שפורסמו בכתב העת עולה כי במטופלים עם אוכלוסיה מגוונת של חיידקים במערכת העיכול תועד סיכוי נמוך יותר לנשאות סמנים הקשורים בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם מגוון גנטי נמוך במיקרוביום של מערכת העיכול.

המחקר כלל 292 משתתפים דנים, 169 מהם סבלו מהשמנת-יתר והחוקרים מצאו כי השונות במיקרוביום ברמת הגנים והזנים עשויה לזהות מבוגרים בסיכון להפרעות הקשורות בהשמנת-יתר. באלו עם מגוון קטן יותר של חיידקים במערכת העיכול תועדה רמה כללית גבוהה יותר של רקמת שומן, עמידות לאינסולין, דיסליפידמיה ופנוטיפ דלקתי משמעותי יותר.

בהשוואת המספר הכולל של גנים לחיידקים מכלל 292 המשתתפים במחקר עלה פיזור בימודאלי. החוקרים הגדירו מגוון חיידקים נמוך בנוכחות פחות מ-480,000 גנים של חיידקים, כאשר אלו עם למעלה מ-480,000 גנים הוגדרו כבעלי מגוון חיידקים גבוה. מגוון החיידקים במיקרוביום של מערכת העיכול היה נמוך ב-23% מהמשתתפים, שכלל שיעור גבוה יותר של משתתפים שמנים. החוקרים זיהו הבדל של 40% במספר הגנים הממוצע בין אלו עם מגוון חיידקים נמוך (380,000 גנים) ואלו עם מגוון רב (640,000 גנים).

זני חיידקים נוגדי-דלקת היו נפוצים יותר באלו עם מגוון חיידקים רב, וזנים בעלי פוטנציאל פרו-דלקתי היו נפוצים יותר בקרב אלו עם מגוון חיידקים נמוך. יתרה מזאת, לחיידקים בקבוצת הנבדקים עם מגוון חיידקים נמוך היה פוטנציאל גדול יותר למטבוליטים בעלי השלכה שלילית על המצב הרפואי, כולל מטבוליטים העשויים לעודד תהליכים ממאירים.

החוקרים מדווחים כי בקבוצת הנבדקים עם מגוון חיידקים נמוך תועדה שכיחות גבוהה יותר של שמנים, בהשוואה לאלו עם מגוון חיידקים רב. ההבדל היה משמעותי בקרב גברים, אך לא בנשים. בנוסף, בנבדקים שמנים עם מגוון חיידקים נמוך נרשמה עליה גדולה יותר משמעותית במשקל הגוף, בהשוואה לשמנים עם מגוון חיידקים רב, במהלך תשע השנים האחרונות.

במחקר השני נכללו 38 שמנים ו-11 משתתפים בעלי עודף-משקל, שבמשך שישה שבועות הקפידו על דיאטה עתירת-חלבונים, עם הגבלה קלורית, ולאחר מכן שישה שבועות של תכנית אחזקה. ב-18 משתתפים (40%) מגוון החיידקים במערכת העיכול היה נמוך וב-27 המגוון היה גדול (60%).

החוקרים מצאו כי לאחר דיאטה עם הגבלה קלורית זוהתה עליה במגוון הגנטי בקבוצת הנבדקים עם מגוון גנטי נמוך. בנוסף, העושר הגנטי בקבוצה עם מגוון חיידקים נמוך נותר נמוך משמעותית בהשוואה לעושר הגנטי באלו עם מגוון חיידקים רב, גם לאחר דיאטה. המגוון הגנטי נותר ללא שינוי בקבוצת הנבדקים עם מגוון חיידקים רב לאחר ההתערבות.

החוקרים זיהו קשר בין עושר גנטי רב ובין אובדן משקל והיקף מותניים נמוך יותר, כמו גם רמות כולסטרול נמוכות יותר. עם זאת, לא זוהתה השפעה על תהליכי דלקת בדרגה נמוכה. מכאן עולה כי עושר החיידקים הינו גורם מנבא של היכולת של הפרט להגיב להתערבות תזונתית.

Nature. 2013;500: 541-546

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה