אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

טיפול בסטטינים מפחית אטרופיה מוחית בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית (מתוך הקונגרס ה-28 מטעם ה-European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis)

מתוצאות מחקר חדש בשלב II, שפורסמו במהלך הקונגרס ה-28 מטעם ה-European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis עולה כי טיפול ב-Simvastatin במינון גבוה הפחית את שיעורי אטרופיה מוחית בהיקף של 40% במהלך שנתיים, בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת משנית.

לדברי החוקרים, הטיפול הביא גם לשינוי בלתי-צפוי, אך חיובי, בתוצאים קליניים רלבנטיים ולשיפור בדיווחי החולים.

מדגם המחקר כלל 140 חולים עם טרשת נפוצה במשך 21 שנים, וטרשת נפוצה מתקדמת משנית במשך שבע שנים. 70% מהמשתתפים במחקר היו נשים, גיל המשתתפים הממוצע עמד על 51 שנים. בכל החולים הייתה עדות להתקדמות המחלה בשנתיים האחרונות ומדד EDSS (Expanded Disability Status Score) של 4.0-6.5.

החולים חולקו באקראי לטיפול ב-Simvastatin במינון 80 מ”ג (40 מ”ג בחודש הראשון) או פלסבו, למשך שנתיים. החולים הפסיקו את הטיפול לשינוי מהלך המחלה בזמן המחקר. בדיקות הדמיה נערכו בתחילת המחקר ופעמיים לאורך תקופת המחקר.

התוצא העיקרי היה קצב האטרופיה הכלל-מוחית בכל שנה והחוקרים זיהו הבדל של 40% בשנה במדד זה בקבוצת המטופלים ב-Simvastatin לאחר שנתיים. ממצא זה מעיד על שינוי ברור ומשמעותי.

בחולים שטופלו ב-Simvastatin נרשמה תועלת קטנה אך מובהקת סטטיסטית, בהשוואה לפלסבו, במדדי EDSS, עם הבדל של כ-0.25- נקודות לא זוהו הבדלים מובהקים סטטיסטית במספר נגעים חדשים או גדלים, העוברים האדרה בבדיקת T2.

למרות שהוכח כי מינון Simvastatin בטוח במחקר הנוכחי, החוקרים כותבים כי תרופה זו במינון גבוה כרוכה בסיכונים, כולל בעיות כלייתיות וכבדיות נדירות ודלקת שרירים. נטילת טיפול במינון גבוה דורש ניטור זהיר והשגחה רפואית.

החוקרים אינם יודעים באיזה מנגנון Simvastatin משפיר על התקדמות טרשת נפוצה. לתרופה זו פעילות אימונולוגית רבה, אך בשלב זה לא ידוע מהו הגורם האחראי.

מתוך הקונגרס ה-28 מטעם ה-European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה