הקשר בין טיפול בנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון ובין יתר לחץ דם (Br J Clin Pharmacol)

בנשים הנוטלות טיפול בנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון קיים סיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם על-רקע ההיריון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology.

לדברי החוקרים, העלייה בסיכון עולה על הסיכון שניתן לייחס להפרעת הדיכאון או החרדה. נוגדי דיכאון מצויים בשימוש נרחב במהלך ההיריון, כאשר עד 14% מהנשים ההרות נוטלות תרופות אלו. המחקר הנוכחי מספק פיסה נוספת לפאזל בכל הנוגע לסיכון הכרוך במתן נוגדי-דיכאון במהלך ההיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) מהוות כיום את הטיפול נוגד הדיכאון העיקרי, כאשר סרטונין הינו גם חומר המכווץ כלי דם ומשפיע ישירות על לחץ הדם הדיאסטולי, למרות שמנגנון הפעולה אינו ברור לחלוטין.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר Quebec Pregnancy Registry וערכו השוואה בין 1216 נשים שאובחנו עם יתר לחץ דם על-רקע היריון, עם או בלי רעלת היריון, וללא היסטוריה של יתר לחץ דם טרם ההיריון, ובין 12,160 ביקורות תואמות.

מהנתונים עולה כי בקרב משתתפות עם יתר לחץ דם על-רקע היריון, 45 נשים (3.7%) נטלו נוגדי-דיכאון במהלך ההיריון, זאת בהשוואה ל-300 נשים (2.5%) בקבוצת הביקורת (יחס סיכויים של 1.52).

טיפול בנוגדי-דיכאון במהלך ההיריון לווה בעליה של 53% בסיכון ליתר לחץ דם על-רקע ההיריון (יחס סיכויים של 1.53). טיפול ב-SSRI לווה בעליה של 60% בסיכון (יחס סיכויים של 1.6); מבין משפחת התרופות הנ”ל, Paroxetine לווה בסיכון הגבוה ביותר ליתר לחץ דם על-רקע היריון (יחס סיכויים של 1.81).

החוקרים מדגישים כי חשוב מאוד לדון בנושא הסיכונים והתועלת של טיפול בנוגדי-דיכאון עוד בטרם מתן המרשם לטיפול התרופתי. נדרש ניטור הדוק לאור הסיכונים הכרוכים בטיפול. הם מדגישים כי המסר של המחקר אינו כי על הנשים ההרות להפסיק את הטיפול בנוגדי-דיכאון. יש לקבל את ההחלטה בכל מקרה לגופו ואין להפסיק את הטיפול התרופתי ללא התייעצות עם הרופא המטפל.

Br J Clin Pharmacol. Published online March 22, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה