בחולי סקלרודרמה סיכון גבוה פי 11 למחלת עורקים כליליים (Arthritis Rheum)

סקלרודרמה הינה גורם סיכון בלתי תלוי לשקיעת סידן בעורקים הכליליים ומלווה בעליה של פי 11 בסיכון, גם בחולים ללא גורמי סיכון אחרים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של כתב העת Arthritis & Rheumatism.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים השוואה בין 53 חולים עם סקלרודרמה (50 נשים, 3 גברים) ובין 106 ביקורות בריאות, במטרה להעריך את מדדי הקלציום בעורקים הכליליים וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים. החוקרים עקבו גם אחר מדד פעילות המחלה, נוגדנים אנטי-פוספוליפידים, CRP ושקיעת דם בחולי סקלרודרמה. 

החוקרים מצאו כי 57% מהחולים בסקלרודרמה סבלו מהסתיידות כלילית בדרגה בינונית עד חמורה (מדד CAC (Coronary Artery Calcium) של מעל 101) בהשוואה ל-29% בלבד מהביקורות. בהשוואה לביקורות, בחולים עם סקלרודרמה ערכי LDL היו נמוכים יותר משמעותית, וכך גם ערכי HDL ולחץ הדם הדיאסטולי.

בנוסף, בהשוואה לביקורות, כשליש מהחולים היו בעלי ערכי BMI נמוכים והוגדרו כבעלי תת-משקל.

מניתוח סטטיסטי עולה כי סקלרודרמה הינה גורם סיכון בלתי-תלוי להסתיידות עורקים כליליים (יחס סיכון של 10.89) וכי קיים קשר בין משך המחלה ובין טרשת עורקים חמורה יותר. לדברי החוקרים, התוצאות עולות בקנה אחד עם מחקרים קודמים אודות תהליכי טרשת מתקדמים בחולי סקלרודרמה.

מהממצאים עולה כי סקלרודרמה מלווה בעליה של פי 11 בסיכון להתפתחות הסתיידות עורקים כליליים בדרגה בינונית עד חמורה.

Arthritis Rheum. 2011;63:1387-1395

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה