טיפול ב-Cholecalciferol מעלה רמת ויטמין D במטופלי דיאליזה עם חסר ויטמין D (מתוך כנס NFK)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס הקליני השנתי של קרן הכליה הלאומי (National Kidney Foundation 2011 Clinical Meetings ) עולה כי רמות נמוכות של ויטמין 25-OH-D (או 25-hydroxy vitamin D ) ניתנות לתיקון על ידי מתן פומי של cholecalciferol (או vitamin D3 ) ללא שינוי ברמות הסידן או הורמון הפראתירואיד (PTH ) בדם.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA , ממליץ על צריכה יומית של 400 יחידות ויטמין D ביום (או 2800 יחידות בשבוע). סקרים תזונתיים הדגימו כי מטופלי דיאליזה צורכים בממוצע 1051 יחידות ויטמין D בשבוע פחות ממחצית מהצריכה המומלצת.

במחקר זה השתתפו 95 מטופלים (גיל ממוצע של 60 שנים, 57% גברים, 58% שחורים), אשר מטופלים בדיאליזה בממוצע 4 שנים. ה-BMI הממוצע של המטופלים היה 29 ק”גמ”ר, ל-46% היתה אבחנה של סכרת, ו-41% היו מעשנים בעבר או עדיין.

בקרב מטופלים אלה, 91% סבלו מחסר ויטמין D בתחילת המחקר (כלומר רמת 25-OH-D נמוכה מ-30 ננוגרםמ”ל). מתוך המטופלים עם חסר ויטמין D , כרבע הוגדרו עם חסר חמור (כלומר רמת 25-OH-D נמוכה מ-10 ננוגרםמ”ל). רמת ויטמין D הממוצעת בתחילת המחקר הייתה 14.7 ננוגרםמ”ל. החוקרים לא מצאו קשר בין חסר ויטמין D לבין, גיל, מין, גזע, או מספר השנים בטיפול בדיאליזה. החוקרים מצאו קשר הפוך בין רמת ויטמין D לבין BMI .

החוקרים חילקו את כל המשתתפים עם רמת ויטמין D נמוכה מ-25 ננוגרםמ”ל לקבלת תוסף ויטמין D סטנדרטי (קבוצת ביקורת של 28 משתתפים) או לטיפול עם cholecalciferol במינון של 50,000 יחידות שבועיות למשך 6 שבועות, ובהמשך 10,000 יחידות שבועיות (קבוצת טיפול של 53 משתתפים). החוקרים מדדו רמות ויטמין D לאחר 6 שבועות, ובהמשך לאחר 3 ו-6 חודשים.

* לאחר 6 שבועות של טיפול, רמת ויטמין D בקבוצת הביקורת לא השתנתה, בעוד שבקבוצת הטיפול הרמה עלתה מ-13.2 ננוגרםמ”ל ל-40.5 ננוגרםמ”ל (P<0.0001 ).

* לאחר 3 ו-6 חודשים, רמת ויטמין D בקבוצת הטיפול נשארה גבוהה (44.5 ננוגרםמ”ל לאחר 3 חודשים, 39.85 ננוגרםמ”ל לאחר 6 חודשים), ללא שינוי ברמת הסידן או ה-PTH בדם. רמת ויטמין D בקבוצת הביקורת לא השתנתה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-cholecalciferol העלה את רמת ויטמין D במטופלי דיאליזה עם חסר ויטמין D , ללא פגיעה ברמות סידן או רמת PTH . כלומר, הטיפול הדגים יעילות ובטיחות גם יחד.

National Kidney Foundation (NKF) 2011 Clinical Meetings

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה