כיסוי ביטוחי לתרופות להפסקת עישון הפחיתה תביעות בשל אוטם לבבי ותסמונת כלילית חריפה (PLOS Med)

ניסיונות במסצ’וסטס לספק תרופות להפסקת עישון לאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה זכו להצלחה. תכנית MassHealth, שהיא תכנית מטעם ה-Medicaid במסצ’וסטס, החלה בכיסוי מקיף של תרופות להפסקת עישון ביולי 2006 כחלק מתכנית בריאות הציבור במדינה, כך הפכה מסצ’וסטס למדינה הראשונה שדרשה מכל תושביה להחזיק בביטוח רפואי.

כ-75,000 איש, או 40% מעשנים, ניצלו את התכנית במהלך השנתיים וחצי הראשונות לאחר יישומה. סקרים הראו כי שכיחות עישון ירדה בקרב המנויים ל-MassHealth בשיעור של כ-10% במהלך תקופה זו.

אף אחת מהמדינות האחרות לא דיווחה על ירידה קרובה לירידה זו בעקבות אימוץ תכנית Medicaid לכיסוי טיפולים להפסקת עישון. המומחים מציינים כי שיעור המעשנים שניצל את ההטבות במסו’צסטס עשוי לנבוע מהסביבה הייחודית במדינה זו. נציין כי מדובר באחד האזורים הראשונים שאימץ את חוק איסור עישון במקומות עבודה ועם יחס המטפלים למטופלים מהגבוהים בארצות הברית, ולכן יש תרבות של הפסקת עישון.

המנויים ל-MassHealth יכולים לקבל את הטיפולים המאושרים ע”י ה-FDA להפסקת עישון, כולל תחליפי ניקוטין או Varenicline (צ’מפיקס) בעלות של 1-3 דולרים בחודש. כמו כן, ישנו כיסוי ליועצים טלפוניים להפסקת עישון, אך אין צורך שהמנויים יפנו לייעוץ זה לקבלת טיפול להפסקת עישון.

החוקרים התבססו על הערכה כללית לניתוח תביעות הפניות לבית חולים בקרב למעלה מ-21,000 מנויים ב-MassHealth, שענו על הקריטריונים למשך לפחות 321 ימים הן בשנה שלפני והן בשנה שלאחר שהחלו בטיפול. החוקרים התמקדו בתועלת של הטיפול, מאחר שמעט מאוד מנויים ניצלו את אפשרות הייעוץ הטלפוני (97% מכלל התביעות היו לטיפול תרופתי).

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפים, מחלות-רקע, עונתיות, מקרי שפעת ויישום החוק לאוויר ללא עישון, מניתוח הנתונים עלה כי שיעורי האשפוז בשל אוטם לבבי חריף ירדו ב-46% (p=0.049) ואשפוזים בשל מחלות לב כליליות חריפות אחרות ירדו ב-49% (p=0.04205) בין התקופה שלפני לתקופה בה החלו החולים בטיפול תרופתי להפסקת עישון שניתן במסגרת MassHealth והתקופה שלאחר התחלת הטיפול.

עם זאת, לא חלה ירידה משמעותית בשיעור האשפוזים בשל מחלות נשימתיות או שבע קבוצות אבחנתיות אחרות שנבחנו. החוקרים ציינו כי מחקרים קודמים מצאו כי יישום חוקים למניעת עישון עשויים להפחית משמעותית את שיעור האוטמים הלבביים ותסמונות כליליות חריפות .

החוקרים בחנו רק נתונים מבתי חולים, אך הם מתכננים לערוך מחקרים נוספים.

PLOS Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה