Hydroxychloroquine מוריד HbA1c בחולים ריאומטיים עם סוכרת (מתוך ה- Arthritis & Rheumatism)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Arthritis & Rheumatism, עולה כי כאשר חולי סוכרת עם מחלה ריאומטית נוטלים hydroxychloroquine (Plaquenil), רמות ה- HbA1c משתפרות משמעותית.

יחד עם זאת, למתוטרקסט (Methotrexate) אין אפקט דומה.

לדברי החוקרים, ידוע כבר זמן רב כי hydroxychloroquine מסוגל להוריד רמות גלוקוז בחולים סוכרתיים, אולם תכונה זו לא נחקרה באופן שיטתי בחולים ריאומטיים טרם המחקר הנוכחי.

החוקרים מסבירים כי hydroxychloroquine מהווה תרופה חלשה להורדת ערכי גלוקוז בהשוואה לתרופות טיפוסיות לסוכרת, אולם חשוב לציין כי hydroxychloroquine יכול להוריד רמות גלוקוז בדם, ועל ריאומטולוגים להיות מודעים לתכונה זו.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק את השפעת hydroxychloroquine אשר מהווה DMARD (disease-modifying anti-rheumatic drug) בחולי סוכרת עם מחלות ריאומטיות, וכן לבדוק האם DMARD חזק יותר דוגמת methotrexate ישפיע על רמות HbA1c.

במסגרת המחקר נבדקו 82 מבוגרים שקיבלו טיפול כנגד מצב ריאומטי כלשהו 45 טופלו ב- hydroxychloroquine, ו 37 טופלו ב- methotrexate, כאשר טרם הטיפול רמות HbA1c הממוצעות עמדו על 7.71% ו 7.38% בשתי הקבוצות, בהתאמה.

מתוצאות המחקר עולה כי תוך שנה מתחילת הטיפול, רמות HbA1c צנחו בכ- 0.66% בממוצע בקבוצת ה- hydroxychloroquine ירידה משמעותית מערכי הבסיס לעומת ירידה של 0.11% בלבד בקבוצת ה- methotrexate.

בניתוחים מתוקננים ירידה זו ב- HbA1c בקרב נוטלי hydroxychloroquine הייתה גבוהה ב- 0.54% מזו שנצפתה בקרב נוטלי ה- methotrexate (p = 0.041).

החוקרים מסיקים כי ממצאיהם מוסיפים לספרות הקיימת המצביעה על השפעות מועילות של hydroxychloroquine על מטבוליזם גלוקוז ואינסולין, שעשויות להיות שונות מ- methotrexate.

החוקרים מוסיפים כי מחקרים פרוספקטיביים גדולים יותר נדרשים על מנת לקבוע את התפקיד הפוטנציאלי של hydroxychloroquine בהפחתת תחלואה קרדיו-וסקולארית בחולי מחלות ריאומטיות סיסטמיות.

Arthritis Rheum.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה