דרמטולוגיה

סקר שנערך בקרב אמהות לילדים עד גיל 3 גילה כי שליש מהאמהות פונות קודם כל לאינטרנט כאשר הן מגלות בעיות עור אצל תינוקן

בעיית העור הכי נפוצה על פי האמהות היא תפרחת חיתולים ובמקום השני- יובש של העור

מסקר שערכה חברת פריגו, יצרנית אגיסטן בייבי, בקרב 310 אמהות לילדים עד גיל 3 באמצעות מכון הסקרים גיאוקרטוגרפיה, עולה כי בעיית העור השכיחה ביותר בקרב ילדים עד גיל 3 היא תפרחת חיתולים, אותה ציינו 40% מהאמהות. הבעיה השניה בשכיחותה שאיתה מתמודדות האמהות היא בעיית היובש של העור (21% מהאמהות) ואסטמה של העור (16% מהאמהות). 5% מהאמהות העידו כי לא נתקלו מעולם בבעיות עור אצל ילדיהן. בעיות עור פחות שכיחות אצל ילדים, על פי הסקר, הן פצעונים (6% מהאמהות) ופריחה כתוצאה מהזעה (4%).

עוד נשאלו האמהות כיצד הן נוהגות כאשר הן מגלות בעיות העור אצל תינוקן. 62% מהאמהות העידו כי בדרך כלל הן מתייעצות עם רופא או עם רוקח, ואילו 53% – כי הן מטפלות באמצעות תרופות ומשחות שקיימות בבית. אחד ממקורות המידע החשובים ביותר הם עדיין המשפחה והחברים, כך עבור 36% מהאמהות, אך נראה שגם לאינטרנט תפקיד חשוב בהקשר זה, ו35%  מההורים העידו שהם מחפשים מידע באינטרנט או מתייעצים עם הורים אחרים בפורומים. רק 14% מהאמהות השתמשו בתרופות סבתא כדי לטפל בבעיות העור של ילדיהן. 6% מההורים העדיפו לטפל בילדם ברפואה משלימה, ואילו רק 1% הבהיל את הילד לבית החולים.

עוד מהסקר עולה כי רובן הגדול של האמהות, 80%,  שמעו על בעיות העור עוד לפני שתינוקן נתקל בהן. מקור המידע העיקרי של האמהות הוא אמהות אחרות- 57% מהאמהות שמעו על הבעיה מחברים שילדיהם סבלו מבעיות דומות.  רבע מכלל האמהות נתקלו בבעיות אלה בקריאת מידע כללי על בעיות של תינוקות עוד לפני שילדיהן סבלו מבעיות אלה. 20% מהאמהות העידו כי לא שמעו על בעיית העור כלל לפני שילדן לקה בהן.

הסקר בדק גם את התפיסות באשר לסיבות לבעיות עור אצל תינוקות וגילה כי כשליש מהאמהות מאמינות כי תופעות העור הן תופעות טבעיות אצל התינוקות, בעוד כרבע מהאמהות מאמינות כי בעיות העור של תינוקן קשורות לחיתולים. 9% מהנשים חושבות שהסיבה היא תורשה, ואילו 7% מהאמהות ציינו רגישות למזון ולבגדים כסיבות העיקריות לבעיות העור.

ד”ר אורן כץ, מומחה לרפואת עור ומין בשירותי בריאות כללית, אומר כי אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב תינוקות היא אכן תפרחת חיתולים, אשר מתפתחת בעור התינוק באזורים שנמצאים תחת החיתול. הלחות והחום שבאזור ההחתלה יחד עם חשיפה ממושכת להפרשות הם הגורמים העיקריים להתפתחות דלקת עור זו, המתבטאת באודם של העור, חספוס ורגישות העור והפרשות בדרגות חומרה שונות. לעיתים נוסף על דלקת העור הנגרמת על ידי המגע עם ההפרשות, מתפתחת גם דלקת עור פטרייתית הנגרמת ע”י פטריית קנדידה, המחמירה עוד את הדלקת הקיימת.

על מנת למנוע את תפרחת החיתולים מומלץ להחליף חיתולים לתינוק בתדירות גבוהה ולאפשר לתינוק לשהות פרקי זמן ללא חיתול כדי לאוורר את עורו. אם התינוק משלשל והגירוי גורם לתפרחת חיתולים, יש לאתר את סיבת השלשול ולטפל בה. חשוב להקפיד על ניקיון העור ולהשתמש לצורך כך בסבון עדין שלא יחמיר את הגירוי שיש בעור התינוק.  כמו כן, יש להימנע משמוש בבדים סינטטיים היוצרים חום ולחות ולהעדיף בגדי כותנה. כדי לטפל בתפרחת חיתולים עם מעורבות של פטרת יש להשתמש בתכשירים המכילים נוגדי פטרת יחד עם חומרים המהווים חיץ בין עור התינוק ובין הפרשותיו, כגון אגיסטן בייבי. זאת משום שיצירת החיץ מגנה על עור התינוק מפני הגורמים המגרים בהפרשות, ונוגדי הפטרת מונעים את התהליך הזיהומי הפטרתי.  במקרים בהם תפרחת החיתולים עיקשת או אינה מגיבה לטפול יש לפנות לבדיקת רופא עור. במצבים אלו הרופא עשוי לרשום תכשיר משולב נוגד פטרת ונוגד דלקת תכשיר סטרואידלי לפרק זמן מוגבל כדי לסייע ברפוי הדלקת. לצורך מניעת תפרחת חיתולים, ניתן להשתמש בתכשירים כגון בייבי פסטה, המשמשים ליצירת חיץ בין עור התינוק לבין ההפרשות, אך אינם מכילים נוגדי פטרת.

יובש בעור גם הוא סיבה שכיחה לכך שאמהות מגיעות לרופא העור עם ילדן. התופעה מתרחשת משום שעורם של ילדים קטנים ותינוקות עדין יותר ודק יותר משל מבוגרים ולכן הם רגישים יותר לפגעי מזג האויר, במיוחד כאשר מדובר באקלים יבש או בתקופת החורף, אז האויר יבש יותר. לעתים מדובר ביובש קל בעור, שאותו אפשר לפתור בעזרת שימוש בקרם לחות המיועד לתינוקות, אך ישנם מקרים בהם היובש מוביל לעור סדוק ומגורה. ניתן למנוע את התופעה על ידי חשיפה מינימלית של הילד לאויר יבש או קר, במידת האפשר. בנוסף, במקום להשתמש במזגן או במפזר חום, שמייבשים את האויר, ניתן להפעיל רדיאטור בחדרו של התינוק, שלא משנה את רמת הלחות בחדר. אין צורך בטיפול מיוחד עבור בעיות של יובש העור אצל תינוקות, משום שבדרך כלל מדובר בבעיות קלות, שחולפות עם הזמן, אבל מומלץ לספק לחות לעור היבש והמגורה בעזרת קרם לחות המיועד לילדים ולתינוקות, כגון מוצרים של ד”ר פישר, אקסרה או אדרמה. כמו כן, מומלץ לא להשתמש בסבונים חזקים שייבשו את העור, אלא בתרחיצים עדינים עם רמת PH המתאימה לילדים.

בעיית עור נוספת שנפוצה בשנים האחרונות יותר ויותר אצל ילדים ותינוקות היא דרמטיטיס אטופית, או בכינויה הנפוץ אסטמה של העור. זוהי מחלה המתאפיינת בדלקת של העור ובעור יבש ומגרד באזורי הקפלים כמו אחורי  ברכיים ומרפקים. דרמטיטיס אטופית היא אחת מסל מחלות אטופיות, שכוללות גם נזלת אלרגית, קדחת השחת ואסטמה. לילדים בעלי נטייה אטופית יש נטייה יותר גבוהה ללקות במחלות מסוג זה, בין אם מדובר בדלקת של דרכי הנשימה או באסטמה של העור. מחלה זו נוטה להופיע בילדות, וב-50% מהחולים היא תופיע עד גיל שנה. המחלה נוטה להעלם עד גיל 5. דרמטיטיס אטופית מתפתחת בחלק מהחולים בשל פגם בייצור השומן בעור, הפוגע בהגנה של העור מפני גורמים חיצוניים כמו אבק סבון או אפילו מים העלולים לגרום לגירוי. בהמשך מתפתחת תגובה דלקתית בעור הבאה לידי ביטוי באודם מקומי ותלונות של גרד. ידוע שאלרגנים כמו מזון, חיות בית, או אבק עלולים להחמיר את המחלה.

הדרך הטובה ביותר לטיפול במחלה היא מניעת הגירוי של העור: מים וסיבון יתר מייבשים את העור, על כן מומלץ להתקלח מקלחות קצרות, להימנע משפשוף העור עם “ליפות” למיניהן, על מנת שיהיה פחות סיכוי לייבוש וגירוי העור, וכן להשתמש במקום בסבון, בשמני רחצה או בתרחיצים המיועדים לעור יבש מאוד  כגון אקסרה ווש או צטאפיל. מומלץ להימנע מגורמים שעלולים לגרות את עור הילד, כמו בגדי צמר, בגדים צמודים, אבק, וכל גורם שעלול לגרות את העור. מאחר ואצל ילדים הסובלים ממחלה זו העור אינו מייצר מספיק שומן, דבר שגורם לעור להתייבש, יש להשתמש בקרם לחות שישלים את החסר. במידה וישנה דלקת וגרד חזק בעור, ניתן להשתמש במשחה מקומית המבוססת על סטרואידים או בתרופות נוגדות דלקת שאינן מבוססות על סטרואידים (כדוגמת משחת פרוטופיק או קרם אלידל) . במידה והדלקת מלווה בזיהום, ניתן להשתמש במשחות המכילות גם אנטיביוטיקה מקומית, דוגמאת אפלומיצין או פוסיקורט. בנוסף ניתן להעזר בטיפול אנטי-היסטמיני מונע גרד דרך הפה. במקרים שבהם טיפולים אלה אינם עוזרים, ניתן לטפל בילד החולה בעזרת קרני אור שמש מלאכותיות (פוטו-תרפיה) ובמקרים מאוד קשים בעזרת כדורים דרך הפה המווסתים את התגובה החיסונית של העור.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה