דרמטולוגיה

עובי המלנומה לא קשור לזמן העובר עד ביצוע האבחנה (מתוך Archives of Dermatology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת נובמבר של Archives of Dermatology, עולה כי הזמן בין זיהוי אי תקינות ועד אבחון של מלנומה לכאורה לא משפיע על עובי הלזיה.

פרוגנוזה של מלנומה תלויה בעובי הלזיה בעת האבחנה. באוסטרליה, הישרדות לאחר 10 שנים יורדת מ-98% עבור לזיות עם עובי מתחת ל-0.76 mm ל-53% עבור לזיות עם עובי מעל ל-3 mm.

במחקר המבוסס על אוכלוסייה, החוקרים ערכו סקר טלפוני של תושבי קווינסלנד, שאובחנו לאחרונה עם מלנומה. מידע פתולוגי, כולל עובי מלנומה ומבנה מורפולוגי, נאספו מרישום הסרטן של קווינסלנד המבוסס על האוכלוסייה.

במחקר השתתפו 3772 מטופלים, שאובחנו עם מלנומה פולשנית בין האחד בינואר 2000 ו-31 בדצמבר 2003.

המשתנים העיקריים כללו זמן לפני ההופעה (זמן בין זיהוי לראשונה של אי תקינות והביקור הראשון אצל רופא), זמן לאחר ההופעה (זמן בין הבדיקה הראשונה של הרופא ועד האבחון) וזמן כולל עד לאבחון (זמן מהזיהוי הראשוני של המלנומה ועד לאבחון).

חציון עובי המלנומה בקרב מטופלים היה 0.68 mm. לא נראו קשרים משמעותיים בין עובי מלנומה והזמן, שדווח עד אבחנה, עבור שילוב של כל המלנומות, מלנומות המתפשטות באופן שטחי או מלנומות נודולריות.

היוצא דופן היחידי לזה היה קשר יחיד בין עובי המלנומה ומלנומות נודולריות, שזוהו על ידי רופא. העובי של לזיות אלה היה כמעט גדול ב-3% פר חודש עבור כל חודש נוסף בין זיהוי ראשוני של רופא ובין אבחנה.

למלנומה נודולרית יש שלב גדילה רדיאלי מוגבל או לא קיים, היא מראה גדילה אנכית מוקדמת ומדגימה שינוי ברור לאחר זיהוי ראשוני, כך שהאינטרוול לאחר זיהוי ראשוני עתיד להיות קשור להיקף של הגדילה האנכית. הקשר החזק יותר הנראה עם לזיות המזוהות על ידי רופאים יכול להיות בגלל שנקודת ההתחלה עבור הזמן עד לאבחנה קשורה לתהליך ביולוגי, המזוהה על ידי מתבונן מיומן.

החוקרים מסכמים ואומרים כי החסר בקשר הברור בין עובי המלנומה והזמן לאבחנה יכול להיות בשל שונות של מאפיינים ביולוגים של מלנומות וגם בשל מגבלות מחקרים רטרוספקטיביים.

Arch Dermatol 2006;142:1422-1427

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה