דרמטולוגיה

מערכת חדשה עוזרת לדרג חומרה של כיב ברגל סוכרתית (מתוך Diabetes Care)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של Diabetes Care, עולה כי מערכת חדשה של פצע המבוסס על מדידות, ה- DUSS (diabetic ulcer severity score), עוזרת לקטלג כיבים והתוצאות האפשריות שלהם.

למערכת DUSS תהיה השפעה על הפניית חולים למרכזים מיוחדים. בגלל שהדירוג ניתן להערכה בקלות, כל רופא יכול להשתמש בו ואז לדעת מתי לחולה יש פרוגנוזה רעה ועליו להיות מטופל על ידי מומחים.

בפרקטיקה הקלינית היום יומית יש חוסר בדירוגים מדעיים הנותנים תוקף לחומרה, שבעזרתם אפשר לחזות את הסיכויים של ריפוי והאפשרות של אמפוטציה בחולים עם כיב ברגל סוכרתית.

על מנת לפתח את DUSS החוקרים העריכו פרוספקטיבית 1000 חולים עם כיב מתחת לקרסול. נבדקו 4 פרמטרים קלינים מוגדרים, שנוקדו כ-1 או כ-0 כתלות בחומרה הספציפית שלהם, בנוכחות שלהם, במיקום או בהיעדרות שלהם.

הפרטים היו מורכבים מנוכחות (נוקד כ-0) או אי נוכחות (נוקד כ-1) של דפקים נימושים בכף הרגל, עומק פצע עד לעצם (נוקד כ-1) או שטחי יותר (נוקד כ-0), מיקום כיב על הבוהן (נוקד כ-0) או על הרגל (נוקד כ-1) ונוכחות (נוקד כ-1) או העדר (נוקד כ-0) של כיבים מרובים. ניקוד DUSS מקסימלי הוא 4.

על מנת לעזור לתת תוקף למערכת, עקבו אחר החולים למשך שנה או פחות עד להירפאות של הכיב או עד לאמפוטציה. לכל ארבעת הפרמטרים הייתה השפעה לא תלויה על ריפוי הפצע.

החוקרים מצאו, שהייתה סבירות גבוהה יותר של ריפוי בקרב חולים ללא כיבים מרובים, עם דפקים נימושים, ללא הגעה לעצם וכיב בבוהן.

הייתה ירידה בסבירות של ריפוי ועליה בשיעור אמפוטציות בחולים עם ניקוד DUSS יותר גבוה. בעצם, עליה ב-DUSS בנקודה אחת הורידה את הסיכוי להחלים ב-35%.

בנוסף, למרות שהקשר לא הגיע למשמעותיות, הסבירות של אמפוטציה גדולה נעה בין אף אחד מהחולים עם DUSS של 0 ל-11.2% בחולים עם DUSS של 3.

עלויות הטיפול תלויות במשך הטיפול, באשפוז ובניתוח. לכן לניקוד זה עשויה להיות השפעה על ניבוי עלויות הטיפול בחולים אלה.

Diabetes Care 2006;29:988-992

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה