דרמטולוגיה

האם מינון נמוך של Botulinum Toxin יעיל כנגד הזעת-יתר בבית השחי? (מתוך Arch Dermatol)

ממחקר חדש עולה כי מינון נמוך של Botulinum Toxin A מתאים לטיפול בהזעת-יתר בבית השחי (Axillary Hyperhidrosis).

החוקרים מסבירים כי Botulinum Toxin A חוסם את העצבוב האוטנומי של בלוטת הזיעה ולכן זהו הטיפול המועדף נגד הזעת-יתר בבית השחי שאינה מגיבה לטיפול אחר, דוגמאת טיפול מקומי באלומיניום-כלוריד. לדבריהם, זיהוי המינון האופטימלי הוא עניין מסובך, מאחר שיש שתי צורות פרמקולוגיות של Botulinum Toxin A האחד הוא Botox (Allergan, Irvine, Californial) והשני Dysport (Ipsen Ltd, Wrexham, England). שני המוצרים נמדדים לפי יחידות עכבר, אך נראה שליחידות זהות פוטנטיות שונה באדם.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 43 נבדקים עם Primary Axillary Hyperhidrosis שאינה מגיבה לטיפול מקומי. החוקרים הזריקו לנבדקים 200 יחידות Botulinum Toxin A (Dysport) לבית-שחי אחד ו-100 יחידות לבית-שחי השני. לאחר מעקב של 48 שבועות, הנבדקים קיבלו מחזור טיפול שני במינונים דומים לבית-השחי המנוגד והחוקרים עקבו אחריהם ל-48 שבועות נוספים. במהלך תקופת המעקב נמדדו צפיפות ייצור הזיעה ודירוג ההזעה ע”י המטופלים.

שבועיים לאחר תחילת הטיפול נרשמה ירידה משמעותית בייצור הזיעה, בהשוואה לרמות בתחילת המחקר ושני המינונים היו דומים ביעילותם. ללא קשר למינון, ייצור הזיעה שב לרמות שהיו בתחילת המחקר לאחר 48 שבועות, אך לאחר מחזור הטיפול השני, שני המינונים היו דומים ביעילותם בכל נקודה בתקופת המעקב.

לאחר 96 שבועות, או בסיום תקופת המעקב לאחר מחזור הטיפולים השני, ייצור הזיעה היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה לרמתו בסיום תקופת המעקב הראשונה (48 שבועות). הטיפול בשני המינונים נסבל היטב ולא היה מלווה בתופעות לוואי ממושכות או חמורות.

מגבלות המחקר כללו העדר קבוצת ביקורת של טיפול פלסבו.

מהתוצאות לטווח הקצר והארוך עולה כי מינונים של 100 ו-200 יחידות Botulium Toxin A דומות ביעילות ובבטיחות שלהם. עם זאת, בשל שיקולי עלות ותופעות לוואי אפשריות, המינון הנמוך עדיף לטיפול בהזעת-יתר בבית השחי.

Arch Dermatol. 2005;141:1255-1259

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה