קרדיולוגיה

האם טיפול בחומצה פולית וויטמיני B6 ו-B12 מפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים ? (NEJM)

ע”פ פירסום מוקדם ב-NEJM תוספי תזונה של חומצה פולית וויטמין B6 ו-B12 לא הפחיתו את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים רציניים במטופלים עם מחלת כלי דם.

החוקרים מדווחים על תוצאות מחקר HOPE2 (ר”ת של Heart Outcomes Prevention Evaluation ) , מחקר פרוספקטיבי, אקראי, רחב שבחן אם מתן ממושך של חומצה פולית יחד עם B12 ו-B6 מפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים במטופלים עם סיכון קרדיווסקולרי גבוה.

במחקר השתתפו למעלה מ-5,200 מטופלים בגיל מעל 55 אשר חולקו באופן אקראי לטיפול יומי של 2.5 מ”ג חומצה פולית, 50 מ”ג של ויטמין B6 ו-1 מ”ג של B12 , או בפלציבו, למשך תקופה ממוצעת של 5 שנים.

נקודת הקצה המרכזית של המחקר הורכבה משילוב אירועים שכללו מוות על רקע קרדיווסקולרי, אוטם שריר הלב ושבץ. המחקר כלל מטופלים שהיו עם מחלה ווסקולרית ( כלילית, מוחית או פריפרלית), או חולי סוכרת.

המטופלים עברו הערכה מידי 6 חודשים כדי לבחון דבקותם בטיפול. להלן המימצאים העיקריים העולים מהמחקר:


  • נקודת הקצה המרכזית הופיעה ב-519 מטופלים (18.8%) מקבוצת הטיפול הפעילה, וב-547 מטופלים (19.8%) מקבוצת הביקורת: סיכון יחסי של 0.95 , ללא מובהקות סטטיסטית עם p=0.41 .

  • גם כאשר נבחנו בנפרד כל אחד ממרכיבי נקודת הקצה המרכזית, נמצא שלא היה הבדל מובהק בין הקבוצות מבחינת מוות מסיבה קרדיווסקולרית (10% בקבוצה הפעילה מול 10.5% בקבוצת הביקורת, פער שלא היה מובהק סטטיסטית), אוטם שריר הלב (12.4% מול 12.6% בהתאמה, ללא מובהקות).

  • עם זאת פחות מטופלים מהקבוצה הפעילה עברו שבץ , עם יחס סיכון של 0.75 שהיה מובהק סטטיסטית.

  • יותר מטופלים מהקבוצה הפעילה אושפזו בשל תעוקה לא יציבה, עם יחס סיכון של 1.24.

החוקרים מסכמים כי המחקר אינו תומך בגישה הטיפולית של שימוש בחומצה פולית וויטמיני B כמניעה לאירועים קרדיווסקולרים.

גם במחקר נוסף המתפרסם ב-NEJM (שגם מוצג אצלנו) החוקרים סיכמו שטיפול בויטמיני B לא הוריד את הסיכון של אירוע קרדיוסקולרי חוזר לאחר אוטם חריף בשריר הלב.

Published at www.nejm.org March 12, 2006 (10.1056/NEJMoa060900

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה