אלרגיה

השוואת מתוטרקסט לעומת ציקלוספורין לטיפול באטופיק דרמטיטיס בילדים (Br J Dermatol)

הן מתוטרקסט והן ציקלוספורין מהווים טיפולים תרופתיים יעילים כנגד אטופיק דרמטיטיס בילדים, אם כי מתוטרקסט הדגים שיעורים גבוהים יותר של תגובה ממושכת לטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, שכלל 103 ילדים בגילאי 2-16 שנים מבריטניה ואירלנד עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס חמורה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת טיפול פומי בציקלוספורין או מתוטרקסט. ציקלוספורין ניתן במינון יומי של 4 מ”ג/ק”ג, עם אפשרות העלאת מינון עד 5 מ”ג/ק”ג או הפחתת מינון לאחר 12 שבועות. מתוטרקסט ניתן פומית במינון 0.1 מ”ג/ק”ג בשבוע 0 ולאחר מכן במינון 0.4 מ”ג/ק”ג בשבוע, עם מינון מקסימאלי של 25 מ”ג בשבוע, עד שבוע 36. חולים בזרוע הטיפול במתוטרקסט קיבלו גם טיפול פומי בחומצה פולית במינון 1 מ”ג.

לאחר 12 שבועות, בקרב חולים בזרוע ציקלוספורין תועד שיפור מובהק סטטיסטית לעומת מתוטרקסט, עם שינוי ממוצע של 5.69- נקודות (רווח בר-סמך 97.5% של 10.81- עד 0.57-) בסולם Objective Severity Scoring of Atopic Dermatitis (או o-SCORAD). בזרוע הטיפול בציקלוספורין, שיעור גבוה יותר של חולים השיג מדד o-SCORAD-50 לאחר 12 שבועות (יחס סיכויים של 2.6, רווח בר-סמך 95% של 1.23-5.49). עם זאת, לאחר 60 שבועות, בקרב חולים בזרוע מתוטרקסט תועדה יעילות גבוהה יותר בכל הנוגע להשגת ושמירה על o-SCORAD-50 (יחס סיכויים של 0.33, רווח בר-סמך 95% של 0.13-0.85).

שיעור ההתלקחויות לפי דיווח מטופלים לאחר המחקר היה גבוה יותר משמעותית בזרוע הטיפול בציקלוספורין לעומת מתוטרקסט (9.41 לעומת 6.19; יחס סיכויים של 3.22, רווח בר-סמך 95% של 0.42-6.01).

מהערכות איכות החיים עלה כי שני הטיפולים לוו בשיפור משמעותי באיכות החיים של החולים, ללא הבדלים משמעותיים בין הקבוצות.

טיפולים נוגדי-דלקת מקומיים שימשו בשכיחות גבוהה יותר בזרוע הטיפול בציקלוספורין לעומת מתוטרקסט לאורך תקופת המחקר, כאשר מספר הימים הכולל תחת טיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים עמד על 94.5 בזרוע ציקלוספורין ועל 78.72 בזרוע מתוטרקסט. יתרה מזאת, משך הזמן הממוצע תחת טיפול מקומי במעכבי קלצינאורין עמד על 51.16 ימים בזרוע ציקלוספורין ועל 26.09 ימים בזרוע מתוטרקסט.

אירועים חריגים תועדו ב-94.1% מהחולים בזרוע ציקלוספורין וב-92.2% מאלו בזרוע הטיפול במתוטרקסט. אירועים חריגים חמורים דווחו בחמישה מטופלים (10%) בזרוע ציקלוספורין ובשבעה חולים (14%) בזרוע מתוטרקסט, כאשר שני אירועים בכל קבוצה הוגדרו ככאלו שייתכן או סביר כי נבעו מהטיפול התרופתי.

שתי התרופות נסבלו היטב והיו בטוחות בילדים ובחולים צעירים עם אטופיק דרמטיטיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר כי בילדים עם אטופיק דרמטיטיס חמורה, ההשפעה של ציקלוספורין עשויה להיות מהירה יותר, אך באלו שטופלו במתוטרקסט תועדו יעילות לפרק זמן ארוך יותר.

Br J Dermatol, Sep 19, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה