אלרגיה

טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים בילדים (JAMA Ped)

חוקרים מצרפת מזהירים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics כי שימוש מופרז בתרופות לדיכוי הפרשת חומצה בתינוקות מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים חמורים בגיל מבוגר יותר.

החוקרים מסבירים כי נושא המחקר נבחר לאור העלייה בשימוש בתרופות ממשפחת מעכבי תעלות מימן בצרפת, ניו-זילנד, סקנדינביה וארצות הברית. השימוש העיקרי בתרופות אלו אינו להקלה על תסמיני החזר קיבה-וושט אלא להקל על העצבים של הורים לתינוקות באי-שקט. מעבר לחשש מפני זיהומים, שימוש מושך באופן לא-הולם במדכאי חומצה מלווה גם בסיכון מוגבר לנזק כלייתי חד שנרכש באשפוז ומחלת מעי דלקתית בילדים.

מעכבי תעלות מימן דוגמת Omeprazole מהווים טיפול יעיל להפחתת חומצת קיבה בתינוקות עם מחלת החזר קיבה-וושט. עם זאת, החוקרים מזהירים מפני שימוש בתרופות אלו להקלה על רוק וריור הצפויים לחלוף מעצמם בכל מקרה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר לידה ארצי, עם השוואת שיעור הזיהומים בקרב למעלה מ-1.2 מיליון תינוקות שטופלו במעכבי תעלות מימן בגיל ממוצע של 88 ימים אל מול שיעור הזיהומים בקרב ילדים שקיבלו מדכא חומצה כלשהו (חסם קולטן להיסטמין או סותר-חומצה) בגיל ממוצע של 82 ימים.  בכל קבוצה נכללו למעלה מ-600,000 ילדים.

המשתתפים במחקר היו במעקב לאורך תקופה מקסימאלית של תשע שנים. בקרב ילדים שהשתמשו במעכבי תעלות מימן במקום במדכאי חומצה אחרים תועדו שיעורים גבוהים יותר של זיהומים חמורים שדרשו אשפוז (יחס סיכון מתוקן של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 1.32-1.36). עוד מדווחים החוקרים על שיעור גבוה יותר של זיהומים במערכת העיכול; זיהומי אא”ג; כליות או דרכי שתן; דרכי נשימה תחתונות ומערכת העצבים.

זיהומים חמורים הופיעו לראשונה 9.7 חודשים לאחר הפסקת טיפול במעכבי תעלות מימן, זאת על-בסיס עיכוב של לפחות 90 ימים בניפוק מרשם למעכבי תעלות מימן.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מעכבי תעלות מימן ובין סיכון מוגבר לזיהומים, אך אינם מעידים כי מדובר בקשר סיבתי. מומחים בתחום מסבירים הם נוהגים להמליץ על טיפול במעכבי תעלות מימן במקרים בהם ישנה התוויה לטיפול ולתקופה של שבועיים עד חודשיים לכל יותר, ללא התרת אישור אוטומטי להארכת מרשמים. באופן זה ההורה והילד שבים למרפאה לעיתים קרובות וניתן להפחית או להפסיק את הטיפול התרופתי.

JAMA Ped, Aug 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה