אלרגיה

ההשפעה של טבעונות או צמחונות על פרופיל השומנים בדם (Eur Heart J)

הקפדה על דיאטה צמחונית או טבעונית מלווה בירידה בריכוז כולסטרול כולל, LDL ו-Apolipoprotein B, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה של מחקרים אקראיים שפורסמה בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה מן הצומח הופכת יותר ויותר פופולארית בשנים האחרונות. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לקבוע את ההשפעה של דיאטה צמחונית או טבעונית על פרופיל השומנים בדם, כולל כולסטרול כלל, LDL, טריגליצרידים ו-Apolipoprotein B.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed ו-Embase וזיהו 30 מחקרים שפורסמו בין 1980 ועד אוקטובר 2022. הם כללו מחקרים אקראיים ומבוקרים שכימתו את ההשפעה של דיאטה צמחונית או טבעונית לעומת אוכלי-כל על פרופיל השומנים ורמות ליפופרוטאינים בדם במבוגרים מעל גיל 18 שנים.

בהשוואה לאוכלי-כל, דיאטה מן הצומח לוותה בריכוזים נמוכים יותר של כולסטרול כולל (הבדל ממוצע של 13.1 מ”ג/ד”ל), LDL (הבדל ממוצע של 11.6 מ”ג/ד”ל) ו-Apolipoprotein B (הבדל ממוצע של 12.92 מ”ג/ד”ל).

גודל ההשפעה של דפוס התזונה על פרופיל השומנים היה דומה במטופלים בגילאים שונים, ביבשות שונות, משך מחקר שונה, תכנית ההתערבות או מבנה המחקר.

החוקרים לא זיהו השפעה משמעותית של דפוס התזונה על רמות טריגליצרידים בדם.

החוקרים מסכמים וכותבים דיאטה מן הצומח עשויה להפחית את הנטל הטרשתי עקב ליפופרוטאינים אתרוגניים וכך להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Eur Heart J, May 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה