אלרגיה

ההשפעה של אטופיק דרמטיטיס על איכות החיים של ילדים והמטפלים בהם (J Asthma Allergy)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Asthma and Allergy מדווחים חוקרים מאיטליה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לאטופיק דרמטיטיס השפעה שלילית על איכות החיים הבריאותית של ילדים, עם התפתחות סטיגמה ובידוד חברתי. עוד עולה מהנתונים כי גם בקרב המטפלים בילדים עם מחלת העור תועד דחק תפקודי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אטופיק דרמטיטיס הינה מחלת עור דלקתית עם הפוגות והתלקחויות, המתאפיינת בגרד עז. למחלה השפעה אפשרית של התפקוד הגופני, אי-נוחות פסיכו-סוציאלית ופגיעה באיכות החיים של החולים. כעת הם ביקשו להציג תוצאות סקר להערכת ההשפעה הפסיכו-סוציאלית של אטופיק דרמטיטיס על ילדים בגילאי 6-11 שנים, עם דגש מיוחד על חשיפה למעשי בריונות, בידוד-חברתי והיעדרות מבית הספר.

סקר ברשת האינטרנט נשלח ל-3,067 משיבים אקראיים ו-160 ביקורות תואמות לקריטריון הגיל, אבחנה עצמית של אטופיק דרמטיטיס, מיקום וחומרת המחלה. קבוצת ביקורת כללה 100 ילדים, בגילאים דומים, שלא תאמו לקריטריוני ההכללה לאטופיק דרמטיטיס.

מהנתונים עולה כי בילדים עם אטופיק דרמטיטיס ובמטפלים בהם תועדה איכות שינה נמוכה יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות. נוכחות אטופיק דרמטיטיס הייתה אחראית ישירות ללילות רבים ללא-שינה, הן בילדים והן במטפלים (58.9 ו-55.4, בהתאמה). ילדים עם אטופיק דרמטיטיס והמטפלים בהם גם חוו הרבה יותר תחושות ישנוניות במהלך שעות היום (43.6 ו-54.6 ימים, בהתאמה).

ילדים עם אטופיק דרמטיטיס היו בשכיחות גבוהה יותר קורבנות למעשי בריונות בבית הספר (20% לעומת 9%, p<0.05) או בסביבות אחרות (16.9% לעומת 3%, p<0.05). אטופיק דרמטיטיס הייתה אחראית להיעדרות של 17.7 ימים של כל תלמיד לאורך 12 חודשים.

ממצאי המחקר עשויים לסייע לקובעי המדיניות להבין טוב יותר את הנטל של אטופיק דרמטיטיס בגילאים צעירים.

J Asthma Allergy, Apr 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה