אלרגיה

טיפול במעכבי תעלות מימן עשוי לשפר הישרדות חולי סקלרודרמה עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (Rheumatology)

טיפולך במעכבי תעלות מימן (Proton Pump Inhibitors) עשוי לשפר את שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Rheumatology. עוד עולה מהנתונים כי לאבחנה של החזר קיבה-וושט אין השפעה על הישרדות החולים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול במעכבי תעלות מימן או החזר קיבה-וושט ובין תוצאות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית ל-Systemic Sclerosis. הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה משנת 2003 ועד היום. הם כללו שתי סדרות של חולים: הראשונה כללה את כל החולים עם אבחנה של Systemic Sclerosis או מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ואת כל הביקורים במרפאה ממועד האבחנה; הסדרה השנייה כללה תת-קבוצה של הראשונה בה נכללו כלל החולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ואת כל הביקורים מאז אבחנת מחלת הריאות.

התוצא העיקרי היה ההישרדות הכוללת, אשר הוגדרה כהישרדות מהאבחנה הראשונית של Systemic Sclerosis או מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis ועד לתמותה. החוקרים בחנו עוד את ההישרדות ללא-התקדמות מחלה, אשר הוגדרה ממועד האבחנה של Systemic Sclerosis, או של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, ועד להתקדמות מחלה או תמותה.

מדגם המחקר כלל 4,306 חולים עם Systemic Sclerosis ו-1,931 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis. בקרב חולים אלו, מחלת החזר קיבה-וושט תועדה ב-63% מהחולים עם Systemic Sclerosis וב-62% מאלו עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis. בשתי קבוצות המחקר, החוקרים לא זיהו קשר בין מחלת החזר קיבה-וושט ובין הישרדות כוללת או הישרדות ללא-התקדמות מחלה.

עם זאת, בקרב חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו, טיפול במעכבי תעלות מימן לווה בהישרדות כוללת טובה יותר לאחר שנה אחת, (98.4% לעומת 90.8%, בהתאמה) ולאחר חמש שנים (91.4% לעומת 70.9%, בהתאמה).

בקרב חולים שטופלו במעכבי תעלות מימן תועדו עוד שיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה שהיו טובים יותר, בהשוואה לחולים שלא טופלו במעכבי תעלות מימן, הן לאחר שנה אחת (95.9% לעומת 86.4%, בהתאמה) והן לאחר חמש שנים (66.8% לעומת 45.9%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שמחלת החזר קיבה-וושט אינה משפיעה על הישרדות חולים עם Systemic Sclerosis או אלו עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע Systemic Sclerosis, מהנתונים אלו כי טיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בשיעורי הישרדות כוללים ושיעורי הישרדות ללא-התקדמות מחלה שהם טובים יותר בקרב חולים עם מחלת הריאות.

Rheumatology, Jan 27, 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה