אלרגיה

במבוגרים שחלו בקורונה סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת (JAMA Netw Open)

קורונה

במבוגרים שחלו ב-COVID-19 סיכון מוגבר לאבחנה חדשה של סוכרת במהלך 90 הימים שלאחר הזיהום הנגיפי, בהשוואה לסיכון טרם ההדבקה בנגיף, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה גורם סיכון חשוב מאוד למחלות לב וכלי דם, כאשר ההמלצה הינה לרוב להתחיל בבדיקות סקר לסוכרת של כלל המבוגרים בגילאי 35 שנים ומעלה, או באלו בסיכון מוגבר, עם השלמת הערכה כל שלוש שנים.

מחקר העוקבה כלל מבוגרים שחלו ב-COVID-19 וטופלו במרכז הרפואי Cedars-Sinai Health System בין מרץ 2020 ועד יוני 2022. החוקרים תיעדו את מועדי אבחון יתר לחץ דם, היפרליפידמיה וסוכרת לפני או אחרי זיהום בקורונה על-סמך הנתונים ברשומות הרפואיות ובחנו את הסיכוי לאבחנה חדשה של אחת המחלות במהלך 90 הימים לאחר הזיהום הנגיפי, בהשוואה לסיכוי לאבחנה במהלך 90 הימים שקדמו לזיהום. עוד נערכה השוואה בין הסיכוי לאבחנה קרדיו-מטבולית חדשה ובין הסיכוי לאבחנה חדשה של זיהום בדרכי השתן או ריפלוקס קיבה-וושט כאבחנות שאינן קשורות ל-COVID-19.

מדגם המחקר כלל 23,709 מבוגרים שחלו ב-COVID-19 במהלך תקופת המחקר (גיל ממוצע של 47.4 שנים; 54% נשים). בקרב החולים תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות סוכרת, בהשוואה לזיהום בדרכי השתן או ריפלוקס, במהלך 90 הימים לאחר COVID-19, בהשוואה למצב לפני הזיהום (יחס סיכויים מתוקן של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.24-2.02). לא תועדו הבדלים בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם או היפרליפידמיה בהשוואה לאבחנות שאינן קשורות לזיהום הנגיפי.

בקרב מבוגרים שלא חוסנו כנגד קורונה תועד סיכוי גבוה יותר לאבחנה של סוכרת לאחר COVID-19, בהשוואה לסיכוי לאבחנת סוכרת טרם הזיהום (יחס סיכויים של 1.78, רווח בר-סמך 95% של 1.35-2.37). עם זאת, לא תועדה אינטראקציה בין המצב החיסוני ובין אבחנת סוכרת.

החוקרים מדגישים כי הנתונים הזמינים אינם מסייעים בהבנת המנגנון הקושר בין זיהום ב-COVID-19 ובין סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת.

ממצאי המחקר הנוכחי מצטרפים למחקר קודם שהצביע על סיכון מוגבר לסוכרת ואירועים קרדיווסקולאריים לאחר זיהום בקורונה. למרות שרמת העדויות במחקר הנוכחי ובמחקרים קודמים אינה מספקת בכדי להביא לשינוי ההנחיות הרשמיות בשלב זה, החוקרים מאמינים כי סביר לשמור על דרגת חשד גבוהה לאבחנה של סוכרת לאחר זיהום בקורונה.

JAMA Netw Open, Feb 14, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה