אלרגיה

עליה במדד מסת הגוף אינה מלווה בסיכון מוגבר לסרקואידוזיס (Chest)

מדד מסת גוף גבוה יותר אינו מלווה בסיכון מוגבר לסרקואידוזיס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Chest. עוד עולה מהנתונים כי בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועדו סיכויים נמוכים יותר לאבחנה של סרקואידוזיס, בהשוואה לאלו ללא הפרעת הנשימה בשינה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין מדד מסת גוף ובין התפתחות סרקואידוזיס וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר הנ”ל ואת הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין התפתחות סרקואידוזיס במדגם US Veterans Health Administration.

החוקרים זיהו חולים עם סרקואידוזיס ודום נשימה חסימתי בשינה על-פי קודי ICD-9 ו-ICD-10. הם בחרו מדגם אקראי של ביקורות ללא אבחנה של סרקואידוזיס. לכל החולים עם סרקואידוזיס היה תיעוד של לפחות מדידה אחת של מדד מסת הגוף בשנה שקדמה לאבחנה של סרקואידוזיס. באשר לביקורות, ערכי מדד מסת הגוף תועדו במרווחים של 12 חודשים לפני תאריך אקראי.  הם השוו את מדד מסת הגוף ואחוז החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בקבוצת החולים עם סרקואידוזיס אל מול חולים ללא סרקואידוזיס.

מדגם המחקר כלל 10,512 חולים עם סרקואידוזיס ו-2,709,884 ביקורות ללא סרקואידוזיס. החוקרים לא מצאו קשר בין מדד מסת הגוף ובין שיעורי התפתחות סרקואידוזיס. עוד עלה מהנתונים כי אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה לוותה בסיכון מופחת להתפתחות סרקואידוזיס.

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מין ומדד מסת גוף באותה תקופה בת 12 חודשים, החוקרים זיהו סיכוי נמוך יותר ב-49% להתפתחות סרקואידוזיס בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לחולים ללא אבחנה של הפרעת הנשימה בשינה.

למרות שהתוצאים העיקריים נבחנו במהלך 12 החודשים שקדמו לאבחנה של סרקואידוזיס, ממצאים אלו היו זהים כאשר החוקרים בחנו את התוצאות 3 חודשים ו-6 חודשים לפני קביעת האבחנה של סרקואידוזיס.

ממצאי המחקר מציעים כי מדד מסת גוף גבוה אינו מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרקואידוזיס. יתרה מזאת, מהנתונים עולה כי בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה סיכוי נמוך יותר להתפתחות סרקואידוזיס.

Chest, Nov 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה