אלרגיה

הבטיחות של טיפול במעכבי JAK בחולים עם אטופיק דרמטיטיס (Eur J Clin Pharmacol)

מתוצאות סקירה שיטתית ומטה אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת European Journal of Clinical Pharmacology עולה כי לטיפול סיסטמי בתרופות שונות ממשפחת מעכבי JAK (או Janus Kinase) כנגד אטופיק דרמטיטיס פרופיל בטיחות דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי JAK פותחו במטה לטפל בחולים עם אטופיק דרמטיטיס חמורה, אך אין עדויות רבות אודות פרופיל הבטיחות של תרופות אלו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את הבטיחות של תכשירים סיסטמיים שונים ממשפחת מעכבי JAK לטיפול באטופיק דרמטיטיס.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Medline, EMBASE ו-ClinicalTrials.gov לזיהוי מחקרים בשלב 2/3, מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת היעילות והבטיחות של מעכבי JAK בחולים עם אטופיק דרמטיטיס. התוצאים שנבחנו כללו תופעות לוואי מכל סוג, אירועים חריגים חמורים, אירועים חריגים שהובילו להפסקת הטיפול, זיהום מכל סוג, זיהומים חמורים, זיהום הרפס זוסטר ואירועים לבביים או וסקולאריים.

הסקירה כללה 18 מחקרים אקראיים ומבוקרים. בהשוואה לפלסבו, Baricitinib (אולומיאנט) (יחס סיכויים של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.55), Abrocitinib (יחס סיכויים של 1.54, רווח בר-סמך 95% של 1.25-1.90) ו-Upadacitinib (רינבוק) (יחס סיכויים של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.19-1.81) לוו בעליה בסיכון לאירוע חריג מכל סוג. הטיפול ב-Abrocitinib (יחס סיכויים של 1.62, רווח בר-סמך 95% של 1.70-2.72), Upadacitinib (יחס סיכויים של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.19-2.43) ו-Dupilumab (דופיקסנט) (יחס סיכויים של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.02-2.79) העלה את הסיכון לזיהומים, בהשוואה לפלסבו.

הטיפול ב-Dupilumab הפחית את הסיכון לזיהום הרפס זוסטר, בהשוואה ל-Upadacitinib (יחס סיכויים של 0.23, רווח בר-סמך 95% של 0.08-0.81). לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית נוספים בין הטיפולים שנבחנו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים כי לתרופות ממשפחות מעכבי JAK פרופיל בטיחות דומה. עם זאת, לאור המגבלות של העדויות הזמינות, ישנה חשיבות רבה לעדויות לאחר-שיווק אודות בטיחות התרופות על-מנת לקבוע באופן חד-משמעי את הבטיחות של תרופות אלו.

 

Eur J Clin Pharmacol, Dec 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה