אלרגיה

אירועי מיוקרדיטיס לאחר חיסון כנגד קורונה נדירים וקלים במתבגרים (N Engl J Med)

מנתונים חדשים מבית החולים בלינסון בפתח תקווה, אשר פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine, עולות עדויות נוספות לפיהן מיוקרדיטיס הינה תופעת לוואי נדירה של חיסון של חברת פייזר כנגד נגיף הקורונה, כאשר סיבוך זה נוטה להופיע בגברים ולרוב לאחר המנה השנייה של החיסון. מהנתונים עולה מהלך קליני קל ושפיר של מיוקרדיטיס לאחר חיסון כנגד קורונה, עם פרוגנוזה ארוכת-טווח טובה על-בסיס הממצאים הלבביים.

בעבר, דר’ גיא ויטברג ושותפיו דיווחו על היארעות מיוקרדיטיס בישראל לאחר קבלת חיסון רנ”א שליח של חברת פייזר כנגד נגיף הקורונה ומצאו כי ההיארעות הגבוהה ביותר הייתה בקרב גברים בגילאי 16-29 שנים (10.7 מקרים ל-100,000 איש).

מאז, החיסון אושר לשימוש במתבגרים בגילאי 12-15 שנים. מעדויות ראשוניות עלה כי בקבוצת גיל זו שיעורי היארעות נמוכים באופן דומה ומהלך קליני קל של מיוקרדיטיס, אם כי המעקב היה מוגבל לשלושים ימים.

מהנתונים כעת עם מעקב לאורך עד שישה חודשים זוהו 9 מקרים חשודים או דפיניטיביים של מיוקרדיטיס בקרב 182,605 מתבגרים בגילאי 12-15 שנים בישראל, אשר קיבלו את החיסון של חברת פייזר כנגד נגיף הקורונה (שיעורי היארעות של 4.8 מקרים ל-100,000 מחוסנים). שמונה מהמקרים אירעו לאחר מנת החיסון השנייה וכל תשעת המקרים היו קלים.

סמנים לבביים וסמני דלקת היו מוגברים בכל המתבגרים ותוצאות בדיקת אק”ג היו חריגות בשני-שליש מהחולים.

בשמונה חולים תועד מקטע פליטה תקין ובארבעה זוהה תפליט פריקרדיאלי. החולים שהו באשפוז 2-4 ימים, כאשר במהלך האשפוז לא תוארו אירועים חריגים.

תוצאות בדיקות אקו-לב היו זמינות לאחר חציון של 10 ימים מהשחרור ב-8 חולים. כל בדיקות אקו-לב הדגימו מקטע פליטה תקין ונסיגה של התפליט הפריקרדיאלי.

חמישה חולים הופנו להשלמת בדיקת MRI של הלב, כולל שלושה מקרים שבוצעו לאחר חציון של 104 ימים מהשחרור. בדיקות ההדמיה הדגימו עדות מינימאלית לצלקת או פיברוזיס של שריר הלב, עם עדות להאדרה מאוחרת של גדוליניום ב-0-2%.

לאחר חציון של 26 ימים מהשחרור, כל החולים שרדו ולא נדרשו לאשפוז חוזר לבית החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מעידים כי מיוקרדיטיס הינה תופעת לוואי נדירה וקלה בצעירים לאחר חיסון נגד נגיף הקורונה.

N Engl J Med. Published online Oct. 19, 2022.

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה