אלרגיה

תוספי פרוביוטיקה עשויים לשפר איזון אסתמה ותפקוד ריאתי (Ann Allergy Asthma Immunol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Allergy, Asthma & Immunology עולה כי מתן תוספי פרוביוטיקה עשוי לסייע בשיפור איזון אסתמה ותפקוד ריאתי, לצד הפחתת הצורך בטיפול הצלה במשאפים.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, שנערך בין ינואר 2019 ועד ינואר 2020 במרכז רפואי יחיד בבנגקוק. החולים נטלו קפסולות שכללו Bifidobacetrium infantis 35624 או פלסבו, אשר ניתנו פעמיים ביום למשך ארבעה שבועות, כאשר 60 חולים השלימו את המחקר.

מהנתונים עלה כי לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי Asthma Control Test (או ACT), מדדי תפקוד ריאתי, מדד Visual Analog Scale או טיפול הצלה במשאפים  לאחר ארבעה או שמונה שבועות. כמו כן, לא תוארו הבדלים באחוז השינוי במדדי ACT בין הקבוצות.

לאחר 4 שבועות, 14 מבין 15 המטופלים (93.3%) בפרוביוטיקה ו-5 מבין 14 מטופלים (35.7%) בזרוע הפלסבו השיגו איזון טוב של אסתמה, אשר הוגדר כמדד ACT של 20 ומעלה (p=0.001). לאחר 8 שבועות, 100% מהמטופלים בפרוביוטיקה ו-57.1% מאלו בזרוע הפלסבו השיגו איזון טוב של אסתמה (p=0.006).

בקבוצת הטיפול הפרוביוטי תועדו מדדי FEV1 מעט טובים יותר מזרוע הפלסבו, אך החוקרים לא סברו כי מדובר בהבדל בעל משמעות.

עם זאת, בקבוצת הטיפול הפרוביוטי תועדה עליה משמעותית במדדי FVC (או Forced Vital Capacity), עם הבדל חציוני של 11.16% (רווח בר-סמך 95% של 20%- עד 0.22%-) ושכיחות נמוכה יותר של טיפול הצלה במשאפים (1 לעומת 11 שאיפות; רווח בר-סמך 95% של 1-12), בהשוואה לזרוע הפלסבו.

התלקחות אסתמה חמורה תועדה בשני חולים בזרוע הפלסבו, אך לא תועדו מקרים דומים בזרוע הטיפול הפרוביוטי. כמו כן, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בספירת אאזנופילים בדם היקפי או ברמות פריאוסטין בפלזמה.

לאחר 4 שבועות, בקרב חולים בזרוע ההתערבות עם אסתמה לא-מאוזנת מספר תאי CRTH2+ T-regulatory היה נמוך יותר משמעותית (0.095% לעומת 0.066%, בהתאמה). בקבוצת ההתערבות תועד גם שינוי יחסי קטן יותר משמעותית בחציון מספר תאים אלו (הבדל חציוני של 57.8%, רווח בר-סמך 95% של 1.8-78.3%) בהשוואה לזרוע הפלסבו. בנוסף, תועדה קורלציה בין תדירות תאים אלו ובין מדדי ACT.

החוקרים כותבים כי ירידה זו בתאי T-regulatory ככל הנראה נובעת משיפור בתיווך Bifidobacterium infantis, העשוי לשפר את איזון אסתמה ותפקוד ריאתי, לצד הפחתת הצורך בטיפול הצלה במשאפים, אם כי דרושים מחקרים נוספים בנושא לאישור ממצאים אלו.

 

Ann Allergy Asthma Immunol, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה