חומצות שומן משמן דגים בהיריון והסיכון לצפצופים ואסתמה בצאצאים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש בטרימסטר השלישי להיריון מובילים להפחתת הסיכון האבסולוטי לצפצופים ממושכים או אסתמה וזיהומים בדרכי נשימה תחתונות בצאצאים בהיקף של כ-7 נקודות אחוז.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 736 נשים הרות בשבוע 24 להיריון, לטיפול ב-2.4 גרם של חומצות שומן אומגה-שלוש (שמן דגים) או פלסבו (שמן זית) בכל יום. הילדים שלהן היוו את מדגם COPSAC2010 (Copenhagen Prospective Studies on Asthma in Childhood2010) והיו במעקב פרוספקטיבי עם הערכה נרחבת. החוקרים והמשתתפים לא היו מודעים לקבוצה בה נכללו במהלך המעקב בשלוש השנים הראשונות לחיי הילדים, לאחר מכן נמשך מעקב במשך שנתיים במהלכם רק החוקרים לא היו מודעים לקבוצת המחקר.

תוצא הסיום העיקרי הוגדר כצפצופים ממושכים או אסתמה, ותוצאי סיום משניים כללו זיהומים בדרכי נשימה תחתונות, התלקחויות אסתמה, אקזמה וריגוש אלרגי.

695 ילדים נכללו במחקר ו-95.5% השלימו את שלוש שנות המעקב כפל-סמיות. הסיכון לצפצופים ממושכים או אסתמה בקבוצת הטיפול עמד על 16.9%, בהשוואה ל-23.7% בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.69), מקביל לירידה יחסית של 30.7%. מניתוח לפי-תתי-קבוצות עלה כי ההשפעה הבולטת ביותר הינה בילדים לנשים בהן רמות EPA ו-DHA בדם היו בשליש התחתון בעת ההקצאה האקראית: 17.5% לעומת 34.1% (יחס סיכון של 0.46).

מהערכת התוצאים המשניים עלה כי תוספי שמן דגים לוו בסיכון מופחת לזיהומים בדרכי נשימה תחתונות (31.7% לעומת 39.1%, יחס  סיכון של 0.75), אך לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין התוספים ובין התלקחויות אסתמה, אקזמה, או ריגוש אלרגי.

N Engl J Med 2016; 375:2530-2539

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מתי נכון לאמץ סטורציות גבוהות יותר ומתי סטורציות נמוכות יותר בפגים בשבוע 27 לכל היותר?

מתי נכון לאמץ סטורציות גבוהות יותר ומתי סטורציות נמוכות יותר בפגים בשבוע 27 לכל היותר?

מקור: JAMA Network Open
ד"ר ברנרד ברזילי
ד"ר ברנרד ברזילי
אין תגובות|03/08/2026

מטרת המחקר הייתה להעריך את הפשרה (Trade-off) שבין תמותה ל־ROP, המצריך טיפול כתוצאה מקביעת יעדי סטורציה, ולבחון כיצד השונות בסיכוני הבסיס במרכזים הרפואיים השונים משפיעה על פשרות אלו

הזנה אנטרלית מלאה מוקדמת לעומת הזנה שמרנית בפגים בשבועות 27–32 להיריון: מחקר אקראי מבוקר

הזנה אנטרלית מלאה מוקדמת לעומת הזנה שמרנית בפגים בשבועות 27–32 להיריון: מחקר אקראי מבוקר

מקור: Neonatology
ד"ר ברנרד ברזילי
ד"ר ברנרד ברזילי
אין תגובות|12/07/2026

בעוד מחקרים קודמים הוכיחו את בטיחותה של ETEF בפגים יציבים (VLBW), מחקר אקראי מבוקר (RCT) זה נועד להעריך את היעילות ואת הבטיחות של גישה זו בהשוואה להזנה שמרנית (CEF)

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן