אלרגיה

התועלת של ניתוח להסרת שקדים בחולים עם פסוריאזיס (J Am Acad Dermatol)

בחולים עם התלקחות פסוריאזיס הקשורה באופן הדוק עם הישנות דלקת שקדים תתכן תועלת לניתוח להסרת שקדים, כך עולה מסקירת ספרות אם כי דרושים מחקרים מבוקרים וארוכי-טווח להערכת ההשפעה האמיתית של ניתוח להסרת שקדים על פסוריאזיס.

לדברי החוקרים, ייתכן קשר אפשרי בין זיהום סטרפטוקוקאלי של השקדים ובין הופעת או התלקחות פסוריאזיס. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של ניתוח לכריתת שקדים על תוצאות פסוריאזיס וערכו סקירה שיטתית מקיפה של הספרות להערכת תוצאות המחלה העורית לאחר ניתוח לכריתת השקדים.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-20 מאמרים שכלל 545 חולים עם פסוריאזיס, שעברו הערכה לקראת ניתוח לכריתת שקדים או ניתוח לכריתת שקדים. 15 מאמרים היו דיווחי מקרים או סדרות שלא כללו קבוצת ביקורת ויש לקחת בחשבון אפשרות של הטיית פרסום. למרות זאת, מבין 410 דיווחי מקרים של חולים עם פסוריאזיס לאחר ניתוח כריתת שקדים, ב-290 חולים (71%) תועד שיפור במחלה העורית, כאשר בחלק מהמקרים השיפור הופיע כבר חודשיים לאחר ניתוח.

במחקר האקראי-מבוקר היחיד מאיסלנד, 29 חולים היו במעקב למשך עד שנתיים, מהם 15 חולים לאחר ניתוח לכריתת שקדים. המאפיינים בתחילת המחקר של חולים שנותחו ואלו שלא נותחו היו דומים.

לאחר ניתוח לכריתת שקדים, 13 מבין 15 חולים (86%) דיווחו על שיפור בתסמיני פסוריאזיס, עם ירידה בהיקף של 30-90% במדדי PASI (Psoriasis Area and Severity Index), ירידה שהייתה מובהקת בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.001), בה לא תועד שיפור בעל משמעות קלינית.

הסברה היא כי בעקבות הסרת השקדים חלה ירידה בגורם הביולוגי המכוון תאי T לעור ומביא להפעלת התאים. אכן, במחקר מאיסלנד, השיפור הקליני היה קשור באופן הדוק עם ירידה בחלבון בדם היקפי המכוון תאי T לעור; ירידה שלא תועדה בקבוצת הביקורת. בנוסף, בחולים לאחר ניתוח לכריתת שקדים הודגמה ירידה ברמות Interleukin-8 לאחר 24 חודשים, ירידה שלא תוארה בקבוצת הביקורת.

בסקירת הספרות הכוללת, חלק מהחולים דיווחו על תקופות ארוכות יותר ללא-פסוריאזיס לאחר ניתוח לכריתת שקדים. בחלק מהחולים, התלקחויות פסוריאזיס הגיבו טוב יותר לטיפול, בהשוואה לתגובה לפני הטיפול. עם זאת, בחולים אחרים, תועדה התלקחות פסוריאזיס לאחר הניתוח.

J Am Acad Dermatol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה