אלרגיה

שינויים עם הגיל בגורמי הסיכון העיקריים לתמותת תינוקות בשינה (Pediatrics)

הקפדה על סביבת שינה בטוחה היא חשובה בכל התינוקות, אך בכל הנוגע למניעת תסמונת מוות בעריסה (SIDS או Sudden Infant Death Syndrome), גורמי הסיכון העיקריים משתנים במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

עד לגיל ארבעה חודשים, שינה באותה מיטה עם מבוגר או בעל חיים הינה הגורם הנפוץ ביותר המעורב במקרים של תמותה בזמן שינה. בתינוקות בין הגילאים 4-12 חודשים, הסיכון הגדול ביותר היה גלגול לתוך חפת בעריסה או במיטה.

ממצאים אלו הגיוניים כאשר לוקחים בחשבון את התפתחות התינוק בשנה הראשונה לחייו. לפני גיל ארבעה חודשים לתינוקות אין כוח להניע את ראשם כאשר מבוגר זז באופן המכסה את פה התינוק. תינוקות סביב גילאי ארבעה חודשים מתחילים להתגלגל על הבטן וייתכן כי התינוקות במחקר התהפכו, אך על חפץ רך דוגמת כרית או בעל חיים ממולא ועל-כן נחנקו.

החוקרים בחנו מאגר נתונים ארצי של תמותת תינוקות ב-24 מדינות, כולל למעלה מ-8,000 תינוקות שהלכו לעולמם עקב תסמונת מוות בעריסה, חנק אקראי במיטה בין 2004-2012. הם לקחו בחשבון את הגיל, המין והמוצא האתני של התינוקות, כמו גם שינה במיטה עם אדם או בעל חיים או נוכחות חפצים דוגמת כרית, שמיכה או צעצוע במיטה. הנתונים גם מבחינים בין תינוקות שישנו בעריסה, במשטחים, במושבי רכב או עגלה, במיטות מבוגרים או על אדם אחר.

כ-70% מהתינוקות חלקו מיטה בעת התמותה. בתינוקות קטנים יותר, 74% ממקרי התמותה נקשרו עם שיתוף מיטה, זאת בהשוואה ל-59% מהתינוקות הגדולים יותר.

בסביבת השינה של כשליש מהתינוקות היה חפץ אחר, לרוב שמיכה או כרית. ב-40% מהמקרים של תמותת תינוקות גדולים הייתה עדות לחפץ אחר, זאת בהשוואה ל-34% ממקרי התמותה של תינוקות קטנים יותר.

כל הגורמים הללו מסוכנים לתינוקות, אך חלק מגורמי הסיכון נפוצים יותר בתינוקות קטנים ואחרים נפוצים יותר בתינוקות גדולים יותר. ללא תלות בקבוצת הגיל, תינוקות רבים הולכים לעולמןן בעקבות חשיפה לגורמי סיכון דוגמת שיתוף מיטה, מצעים רכים ושינה על הבטן או על הצד.

לא ניתן לנקוט אמצעים רבים למניעת התהפכות תינוק בעריסה, מאחר שהאמצעים השונים עלולים להוביל לחנק וכליאת התינוק ואין להשתמש בהם. עם זאת, ניתן להבטיח כי התהפכות התינוק תהיה בטוחה יותר כאשר התינוקת ערה ומשחקת, יש להשכיב אותה על הבטן, באופן זה ניתן יהיה לחזק את שרירי הגב והזרועות, כך שכאשר תשכב על גבה, היא תצליח לסובב את ראשה ולנשום. יש להשכיב אותה על הגב לפני השינה.

לאחר שהילדים גדלים ויכולים להתהפך במיטתם, ניתן לאפשר להם להמשיך לישון ולא לשנות את התנוחה שלהם. חשוב שהורים יקפידו להרחיק חפצים שונים מסביבת השינה של התינוקות, בעיקר כריות, שמיכות וצעצועים רכים.

Pediatrics 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה