אלרגיה

עליה בסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם תסמונת שיוגרן (מתוך כנס EULAR)

בחולים עם תסמונת שיוגרן קיים סיכון מוגבר משמעותית להתקפי לב ואירועים מוחיים, בהשוואה לנבדקים באוכלוסיה הכללית, כאשר הסיכון הוא הגבוה ביותר במהלך השנה הראשונה לאחר האבחנה, כך עולה מתוצאות מחקר מבוסס-אוכלוסיה חדש.

החוקרים כותבים כי להערכתם המצב הדלקתי החד בתסמונת שיוגרן, בפרט בתחילת המחלה, הינו התורם העיקרי לסיכון המוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים. לדבריהם, אין להתייחס להתקפי לב ואירועים מוחיים כתחלואה נלווית למחלה הריאומטית אלא כסיבוכים ישירים של המחלה.

מאגרי נתונים לביקורי רופאים ואשפוזים לבתי חולים בקולומביה הבריטית בין 1990-2010 והנפקת תרופות בין השנים 1995-2010 שימש לזיהוי חולים עם תסמונת שיוגרן, מעל גיל 18 שנים.

עשרה משתתפים תואמים בגין ומין נבחרו לכל חולה עם תסמונת שיוגרן. הערכת הנתונים לקחה בחשבון גורמי סיכון מקובלים למחלות לב וכלי דם, על-מנת לבודד את ההשפעה של תסמונת שיוגרן.

במהלך 3.1 שנות מעקב, שיעור התקפי הלב היה גבוה יותר בחולים עם תסמונת שיוגרן, בהשוואה לביקורות (2.4% לעומת 1.2%), וכך גם שיעורי ההיארעות (7.7 לעומת 3.5 ל-1,000 שנות-מטופל).

שיעור האירועים המוחיים היה גבוה יותר בחולים עם תסמונת שיוגרן, בהשוואה לקבוצת הביקורת (1.6% לעומת 1.1%), וכך גם שיעורי ההיארעות (5.1 לעומת 3.4 ל-1,000 שנות-מטופל).

מניתוח רב-משתנים שלקח בחשבון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם עלה כי הסיכון להתקפי לב היה גבוה פי 2.36 בחולים עם תסמונת שיוגרן, בהשוואה לקבוצת הביקורת, והסיכון היחסי לאירועים מוחיים היה גבוה פי 1.6.

בשנה הראשונה לאחר האבחנה, הסיכון להתקפי לב היה גבוה פי 3.6 בחולים עם תסמונת שיוגרן, בהשוואה לקבוצת הביקורת. מגמה זו לא תוארה עם אירועים מוחיים.

באופן כללי, חולים פונים לרופאי המשפחה שלהם כאשר מופיעים תסמינים, לכן האבחנה לרוב נקבעת בנוכחות רמות דלקת גבוהות. הסבר זה עשוי לעמוד בבסיס הממצא לפיו הסיכון להתקפי לב הוא הגבוה ביותר במהלך השנה הראשונה לאחר האבחנה.

מתוך כנס EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה