אלרגיה

תוספי אבץ מפחיתים שלשולים בילדים (Cochrane Database Syst Rev)

התועלת של תוספי אבץ על הגדילה, המצב הבריאותי וההישרדות של ילדים עולה על הסיכונים באזורים עם שכיחות גבוהה יחסית של חסר אבץ, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורמה ב-Cochrane Database of Systematic Reviews.

החוקרים כותבים כי יש לזכור כי תוספים אינם מהווים תחליף לדיאטה מאוזנת-היטב. עם זאת, במדינות עם שכיחות גבוהה של חסר אבץ, התוספים עשויים לסייע בהפחתת תמותת ילדים ומחלות נלוות בטווח הקצר.

אבץ הינו מרכיב חיוני לגדילה ותפקוד מערכת החיסון, מערכת העצבים ומערכת הרבייה. אבץ אינו מיוצר ע”י גוף האדם ותלוי במקורות בתזונה. חסר אבץ נפוץ בדרום-מזרח אסיה, אפריקה וחלקים מאמריקה הלטינית; עם שכיחות של למעלה מאחד מכל שישה אנשים ברחבי העולם; ואחראי לאחד מכל 58 מקרי תמותה בילדים מתחת לגיל חמש שנים.

החוקרים ערכו חיפוש במספר מאגרי נתונים בין דצמבר 2012 ועד ינואר 2013, לזיהוי מחקרים רלבנטיים. שני חוקרים בחנו את הממצאים, קבעו את הסיכון להטיה ויצרו קשר עם החוקרים בנוגע לנתונים חסרים.

הסקירה כללה 80 מחקרים, עם סך כולל של כ-205,000 ילדים. כל המחקרים השוו בין טיפול מונע בתוספי אבץ ובין פלסבו, ללא התערבות או רשימת המתנה. החוקרים לא כללו מחקרים של ילדים שאושפזו או סבלו ממחלות כרוניות ומחקרים להערכת העשרת מזון או התערבויות תרפויטיות.

מהנתונים עולה מגמה להפחתת סיכון לתמותה עם תוספי אבץ, אך לא תוארו הבדלים מובהקים סטטיסטיים בשיעורי התמותה מכל-סיבה או בשיעורי התמותה מסיבות ספציפיות. יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה עמד על 0.95 עם נתונים מ-14 מחקרים, עם עדויות באיכות גבוהה.

יחסי הסיכון לתמותה מסיבות ספציפיות היו דומים, כולל שיעורי תמותה עקב שלשולים (יחס סיכון של 0.95; 4 מחקרים, עדויות באיכות בינונית), זיהומים בדרכי נשימה תחתונות (יחס סיכון של 0.86, 3 מחקרים, עדויות באיכות בינונית) או מלריה (יחס סיכון של 0.90, 2 מחקרים, עדויות באיכות בינונית).

מתן תוספי אבץ לווה בירידה מובהקת סטטיסטית בשיעורי התחלואה עקב שלשולים ושיעורי היארעות נמוכים יותר של שלשולים מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.87; 26 מחקרים, עדויות באיכות בינונית). התוצאות באשר לזיהומים בדרכי נשימה תחתונות ומלריה לא היו חד-משמעיים והתבססו על עדויות באיכות בינונית.

לתוספי אבץ הייתה גם השפעה חיובית מתונה-עד-גדולה על מצב האבץ ולוו בשיפור קטן מאוד בגובה (50 מחקרים, עדויות באיכות בינונית). עם זאת, החוקרים כותבים כי גודל ההשפעה הקטן עשוי להיות חסר חשיבות קלינית.

באשר לנזקים אפשריים, תוספי אבץ לוו בהשפעה שלילית על משק הנחושת ובעליה במספר המשתתפים שסבלו מהקאות (יחס סיכון של 1.29, 5 מחקרים, עדויות באיכות גבוהה). תוספי אבץ לא השפיעו באופן ברור על רמות ההמוגלובין או משק הברזל.

החוקרים סבורים כי התועלת של תוספי אבץ כטיפול מונע עולה על הנק באזורים בהם הסיכון לחסר אבץ יחסית גבוה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לקביעת ההתערבות האופטימאלית במקרים אלו.

Cochrane Database Syst Rev. 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה