אלרגיה

עדויות נוספות לסיכון הכרוך בחשיפה מוקדמת של ילדים ותינוקות ל-BPA קושרות גם בין החשיפה לדיכאון והפרעות התנהגות (Environ Res.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Environmental Research עולה קשר אפשרי בין חשיפה מוקדמת במהלך החיים ל-BPA (Bisphenol A) ובין סיכון מוגבר להתפתחות מספר סוגי בעיות התנהגות.

המחקר כלל 292 משתתפים והחוקרים מצאו כי חשיפה ל-BPA לפני ההיריון, כפי שנמדד לפי בדיקות שתן האם, לוותה בהתנהגות מופנמת, חרדה ודיכאון בבנים בגילאי שבע שנים, אך לא בבנות. עם זאת, ריכוזי BPA בילדות מוקדמת נקשרו עם הפרעות מוחצנות, דוגמת הפרעות התנהגות בבנות (Conduct Disorder). מדידת רמות BPA בשתן בילדות נקשרה עם התנהגות מופנמת, הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות בשני המינים.

המסר העיקרי של המחקר הוא כי יש להימנע ככל הניתן מחשיפה ל-BPA .

מחקר CHAMACOS (Center for the Health and Assessment of Mothers and Children of Salinas) החל בשנת 1999 להערכת חשיפה סביבתית של 601 נשים הרות, שהתגוררו בקליפורניה.

המחקר נועד תחילה לבחון חשיפה לחומרי הדברה, אך בהמשך המחקר התרחב להערכת כימיקאלים אחרים, דוגמת BPA.

בסקירה הנוכחית החוקרים התבססו על הנתונים אודות הנשים במחקר CHAMACOS וכן על 292 ילדיהן. במהלך ההיריון, דגימות שתן אימהי נאספו להערכת ריכוזי BPA, וכן נאספו דגימות שתן מהצאצאים בגיל חמש שנים.

כאשר הילדים הגיעו לגיל שבע שנים, האימהות והמורים מילאו את מדדי BASC-2 (Behavior Assessment System for Children 2) ו-CADS (Conner’s ADHD/DSM-IV Scales).

בהערכת החשיפה לפני הלידה ל-BPA, החוקרים מצאו כי בבנים עם חשיפה לריכוזים גבוהים חלה עליה בשכיחות הפרעות מופנמות, לפי מדדי BASC-2. למעשה, כל הכפלה בריכוז BPA לוותה בעליה של 1.8 נקודות במדדי הפנמה ו-2.5 נקודות במדדי BASC-2 לפי דיווחי האימהות והמורים, בהתאמה.

ריכוז גבוה יותר לווה בתסמינים בולטים יותר של דיכאון וחרדה בבנים, הן לפי דיווחי האימהות והן לפי דיווחי ההורים. החוקרים זיהו גם קשר עם התנהגות אגרסיבית יותר, אך זאת רק לפי דיווחי המורים.

החוקרים לא מצאו קשר בין חשיפה ל-BPA לפני הלידה ובין מדדי CADS. כמו כן, לא זוהה קשר בין חשיפה לפני הלידה ובין הפרעות התנהגות בבנות, כפי שנקבע לפי מדדי BASC-2 ו-CADS.

חשיפה ל-BPA בילדות, כפי שנמדד לפי בדיקות השתן של הילדים בהיותם בני חמש שנים, הייתה קשורה בקשר משמעותי עם הפרעות ריכוז והיפראקטיביות בבנים ובבנות. עם זאת, קשר בין חשיפה ל-BPA בילדות ובין הפרעות התנהגות זוהו רק בבנות.

ממצאי המחקר אינם מחדשים רבות אודות הנתונים הסותרים באשר להשפעות של חשיפה לפני הלידה ולאחר הלידה ל-BPA על ההתנהגות של ילדים. החוקרים כותבים כי בשל חוסר עקביות משמעותי בספרות, בעיקר בכל הנגוע לתזמון החשיפה וההשפעות בין מגדרים, דרושים מדדים אחרים להערכת חשיפה ל-BPA.

Environ Res. Published online July 17, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה