אלרגיה

בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה מסייעת באבחנה של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (Chest)

בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה הינה כלי שימושי המסייע באבחנה ובמעקב אחר חולים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Chest.

החקורים מסבירים כי בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה עשויה לסייע במצבים בהם צילומי רנטגן של החזה אינם זמינים או אינם ברורים. במקרים בהם ישנה עדות סונוגרפית לדלקת ריאות, ניתן לקבוע את האבחנה ולהתחיל מיידית בטיפול.

החוקרים ביקשו לקבוע את הדיוק של בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה באבחנה של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, בהשוואה לצילום חזה בשני מישורים, וכאשר ממצאי הצילום היו שליליים או ממצאים שאינם חד-משמעיים, עם בדיקת CT במינון נמוך.

מדגם המחקר כלל 362 חולים עם חשד קליני לדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, שעברו בדיקת אולטרה-סאונד של הריאות וצילום חזה. 63 חולים עברו בדיקת CT במינון נמוך.

בדיקת אולטרה-סאונד זיהתה נכונה דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ב-211 מבין 226 החולים עם דלקת ריאות מאושרת (רגישות 93.4%). סימנים סונוגרפיים לדלקת ריאות לא זוהו ב-127 מבין 130 החולים ללא דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (סגוליות של 97.7%).

צילום רנטגן של החזה לבדו היה מעט פחות רגיש (199/215, 92.6%) ומעט יותר ספציפי (122/122, 100%) בהשוואה לבדיקת אולטרה-סאונד של הריאה לאבחנה של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

26 מקרים של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, שאובחנה על-פי בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה, לא זוהו בצילומי חזה, בעוד ש-14 מקרים של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה שזוהו בצילום חזה, לא זוהו בבדיקת אולטרה-סאונד של הריאה.

בדיקות סונוגרפיות הוכחו כיעילות גם בתיעוד הפוגה במחלה ותוצאות בדיקות מעקב עלו בקנה אחד עם צילומי חזה עוקבים ב-85 חולים (75.6%).

כ-8% מנגעי דלקת ריאות אינם מזוהים בבדיקת אולטרה-סאונד של הריאה. לפיכך, ממצאים לא-ברורים בבדיקת אולטרה-סאונד של הריאה אינם שוללים דלקת ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי ייתכן וניתן לאבחן ולעקוב אחר דלקת ריאות הנרכשת בקהילה באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד של הריאה, עם רגישות וסגוליות טובים מאוד (דומים לפחות לצילומי חזה בשני מישורים).

Chest 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה