אלרגיה

התועלת של אבץ כנגד הצטננות במבוגרים ובילדים (CMAJ)

שפעת

תכשירי אבץ פומיים מקצרים את משך תסמיני הצטננות במבוגרים, אך לא בילדים, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

לאחר חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase, Cochrane ו-AMED, החוקרים כללו במחקר מחקרים אקראיים ומבוקרם שבחנו את התועלת של טיפול פומי באבץ כתכשיר יחיד אל מול פלסבו, או העדר טיפול. החוקרים לא כללו מחקרים שהעריכו מתן תוך-אפי של טיפול פומי בשילוב אבץ עם מרכיבים אחרים.

מבין 17 המחקרים שנכללו במטה-אנליזה, שמונה מצאו כי אבץ הביא לקיצור משך תסמיני המחלה, בהשוואה לפלסבו, עם הבדל ממוצע של 1.65 ימים, אם כי זוהתה הטרוגניות רבה בממצאים במחקרים השונים. מניתוח לפי תתי-קבוצות עלתה אינטראקציה מובהקת סטטיסטית בין מבוגרים וילדים (p<0.0001), כאשר אבץ הביא לקיצור משך התסמינים במבוגרים (הבדל ממוצע של 2.63- ימים), אך לא בילדים (הבדל ממוצע של 0.26- ימים), עם הטרוגניות נמוכה יותר.

החוקרים מציינים כי מטה-אנליזה קודמת דיווחה על היעילות של אבץ במקרים של התקררות (Common Cold), אך עם הטרוגניות משמעותית. התועלת של אבץ עדיין אינה-ברורה, מאחר שלא ידוע אם הוריאביליות בין המחקרים נובעת מהבדלים מתודולוגיים או הבדלים באוכלוסיות החולים או בהתערבות (מינוני אבץ והפורמולה).

מניתוח נוסף לפי תתי-קבוצות עלתה אינטראקציה משמעותית בין תכשירי אבץ (p=0.003), כאשר עם Zinc Acetate (הבדל ממוצע של 2.67-), אך לא בצורת Zinc Gluconate (הבדל ממוצע של 1.72-) או Zinc Sulfate (הבדל ממוצע של 0.31-), נרשם קיצור במשך התסמינים בהשוואה לפלסבו. באשר לתופעות לוואי, רק טעם רע (8 מחקרים, יחס סיכויים של 1.65) ובחילות (9 מחקרים, יחס סיכויים של 1.64) היו נפוצים יותר במטופלים באבץ.

החוקרים כותבים כי ישנה אי-ודאות באשר לתועלת של אבץ כנגד תסמיני התקררות. למרות שטיפול פומי באבץ הקל על התסמינים במקרים אלו, דרושים מחקרים גדולים יותר להערכת התועלת של הטיפול במבוגרים וילדים.

CMAJ. Published online May 7, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה