אלרגיה

האם הנקה מגנה מפני אקזמה בילדות? (Br J Dermatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי הנקה ממושכת יותר אינה מגנה מפני אקזמה בילדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רשויות רבות ממליצות על הנקה בלבד במשך לפחות ארבעה חודשים, במטרה למנוע מחלות אלרגיות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם להנקה בלבד השפעה מגנה מפני התפתחות אקזמה בילדות. מדגם המחקר כלל כ-50,000 ילדים בגילאי 8-12 שנים, שנבחרו באקראי מ-21 מדינות. שאלון להורים שימש לאיסוף נתונים אודות אקזמה והנקה, והילדים עברו גם בדיקה גופנית ותבחינים עוריים.

הסיכון לדיווח על אקזמה אי-פעם בהקשר של הנקה אי-פעם והנקה במשך פחות משישה חודשים היה מעט יותר גבוה (יחס סיכויים מתוקן של 1.11 ויחס סיכויים של 1.10, בהתאמה). עם זאת, לא נמצא קשר משמעותי בין דיווח על אקזמה אי-פעם ובין הנקה במשך למעלה משישה חודשים (יחס סיכויים מתוקן של 1.09). באשר להנקה בלבד במשך פחות מחודשיים, 2-4 חודשים ומעל 4 חודשים, הערכות הסיכון היו דומות מאוד, כפי שהיו באשר לתסמיני אקזמה ב-12 החודשים הקודמים ובדיקות עור חיוביות לאקזמה.

למרות שהנקה עצמה לוותה בסיכון מופחת לאקזמה חמורה דיו בכדי להביא להפרעות שינה (יחס סיכויים מתוקן של 0.71), ירידה זו בסיכון לא זוהתה בילדים שינקו בלבד במשך למעלה מארבעה חודשים (יחס סיכויים מתוקן של 1.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות השפעה מגנה להנקה על מחלה חמורה יותר, החוקרים לא מצאו עדות לכך שהנקה בלבד במשך ארבעה חודשים ומעלה מספקת הגנה מפני אקזמה. התוצאות עולות בקנה אחד עם סקירה סיסטמית של מחקרים פרוספקטיביים, שפורסמה לאחרונה.

Br J Dermatol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה