אלרגיה

מה בין רמות וויטמין D בתינוקות ובין הסיכון לזיהום ריאתי בנגיף RSV? (מתוך Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם במהדורת חודש יוני של כתב העת Pediatrics עולה קשר בין חסר וויטמין D בדם טבורי ביילודים בריאים ובין סיכון מוגבר לברונכיוליטיס על-רקע זיהום בנגיף RSV (Respiratory Syncytial Virus) במהלך השנה הראשונה לחיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי RSV הינו הפתוגן הנפוץ ביותר הגורם לזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות ביילודים. מחקרי חתך במדינות מתפתחות הדגימו קשר בין חסר וויטמין D ובין עליה בסיכון ובחומרת הזיהום הנגיפי בדרכי הנשימה התחתונות של היילוד.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין ריכוז וויטמין D בדם בעת הלידה, ביילודים בריאים שנולדו במועד, ואת הסיכון בהמשך לזיהומים בדרכי נשימה תחתונות בנגיף RSV. אבחנת זיהום RSV בדרכי הנשימה התחתונות נקבעה במידה והחולים הציגו תסמינים של זיהום בדרכי הנשימה התחתונות ביומן יומי ובנוכחות RSV RNA בדגימות מהגרון והאף.

מדגם המחקר כלל 156 יילודים, 18 מהם פיתחו זיהום RSV בדרכי הנשימה התחתונות (12%). הריכוז הממוצע של 25-OHD בדם עמד על 82 ננומול לליטר; ב-27% מהיילודים ריכוז 25-OHD עמד על פחות מ-50 ננומול לליטר, ב-27% הריכוז נע בין 50-74 ננומול לליטר ורק ב-46% ריכוז 25-OHD עמד על 75 ננומול לליטר ומעלה. מהתוצאות עולה קשר מובהק בין ריכוז 25-OHD בדם טבורי ובין מתן תוספי וויטמין D3 במהלך ההיריון.

בהשוואה ליילודים שלא פיתחו זיהום בנגיף RSV בדרכי הנשימה התחתונות, באלו שפיתחו זיהום זה ריכוז 25-OHD (65 ננומול לליטר לעומת 84 ננומול לליטר, p=0.009). בהשוואה ליילודים עם ריכוז 25-OHD של 75 ננומול לליטר ומעלה, באלו שנולדו עם ריכוז 25-OHD של מתחת ל-50 ננומול לליטר נרשמה עליה של פי שש בסיכון לזיהום בנגיף RSV בדרכי הנשימה התחתונות במהלך השנה הראשונה לחייהם.

מגבלות המחקר כוללות את גודל המדגם הקטן יחסית ואת מספר המקרים המועט, עוצמה סטטיסטית מוגבלת להערכת ריכוז 25-OHD בדם טבורי וחוסר היענות אפשרי של ההורים, שהובלו לסיווג שגוי של היילודים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חסר וויטמין D בתינוקות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום נגיפי ב-RSV בדרכי הנשימה התחתונות במהלך השנה הראשונה לחיים.

Pediatrics. Published online May 9, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה