אלרגיה

סיכונים קרדיווסקולריים בנטילת Fingolimod (מתוך כנס ה-AAN)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-63 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (American Academy of Neurology 63rd Annual Meeting ) עולה כי לתרופה Fingolimod תרופה מדכאת חיסון, התרופה הפומית הראשונה לטיפול ב-multiple sclerosis (או MS ) השפעות קרדיווסקולריות חולפות וכן ארוכות טווח. החוקרים מדווחים כי התרופה מעלה את הסיכון לפתח יתר לחץ דם. כמו כן, בטווח הקצר ניתן לראות האטות חולפות של הדופק וההעברה atrioventricular .

הוראות השימוש המגיעות עם התרופה ממליצות על השגחה על המטופל במשך 6 שעות לאחר המנה הראשונה במטרה לזהות סימני ברדיקרדיה. החוקרים מציינים כי תופעה זו היא צפויה בתחילת הטיפול, ולרב אסימפטומטית.

החוקרים איחדו תוצאות מכמה מחקרים קליניים עם סך של מעל 2500 מטופלים. החוקרים מצאו עליה בלחץ הדם לאחר שנה של טיפול, כמו גם עליה בשיעור תופעות הלוואי הקשורות בלחץ דם גבוה במטופלים אשר טופלו ב-Fingolimod . לחץ הדם עלה ב-1.1 מ”מ כספית בשנה בממוצע בנטילת מינון נמוך של Fingolimod , וב-2.6 מ”מ כספית במינון גבוה. שיעור תופעות הלוואי הקשורות בלחץ דם גבוה היה מעל 6% במטופלים אשר נטלו Fingolimod , לעומת 3.8% בקבוצת פלצבו. בנוסף, מצאו החוקרים ירידה בדופק התלויה במינון לאחר נטילת התרופה, עם נדיר בזמן 5 שעות לאחר הנטילה. הדופק ירד ב-8 פעימות בדקה בממוצע בנטילת מינון נמוך, וב-11 פעימות בדקה בממוצע בנטילת מינון גבוה יותר של Fingolimod . שינויים אלה הלכו ופחתו עם המשך הטיפול, וחזרו לרמת הבסיס לאחר כחודש.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של Fingolimod לפי ה-FDA כוללות כאב ראש, שפעת, שלשול, כאבי גב, עליה באנזימי כבד ושיעול. בכנס ה-AAN הציגו חוקרים תופעות לוואי חמורות יותר, כולל ברדיקרידה, חזרה של MS , כאבים בחזה, basal cell carcinoma , ובצקת ב-macula . בקבוצת המינון הגבוה היו גם ארועים של אפילפסיה, כאב ראש ולימפופניה.

American Academy of Neurology (ANA) 63rd Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה