אלרגיה

האם יש תועלת בטיפול במשאפי סטרואידים בחולי COPD עם דלקת ריאות? (Eur Resp J)

חוקרים מבריטניה מדווחים במאמר חדש שפורסם ב-European Respiratory Journal עולה כי בחולים עם COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) המפתחים דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, לטיפול במשאפי סטרואידים אין השפעה על מחלתם.

במחקר הפרוספקטיבי, תצפיתי, החוקרים מצאו כי גם בחולים במצב החמור ביותר שטופלו במשאפי סטרואידים, לא תועדה השפעה לטיפול במשאפי סטרואידים על הסיכון להופעת סיבוכים או תמותה.

מחקר קודם מצא כי טיפול קבוע במשאפי סטרואידים בחולי COPD עשוי להגדיל את הסיכון לדלקת ריאות, אך מגן מפני סיבוכים על-רקע דלקת ריאות.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים ערכו את המחקר שכלל 490 מבוגרים עם אבחנת COPD שאושרה בבדיקת ספירומטריה, עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בין השנים 2005-2009.

כ-75% מהחולים (376 חולים) נטלו משאפי סטרואידים למשך לפחות חודש טרם אשפוזם Budesonide (לבד או עם Formoterol), Fluticasone (לבד או עם Salmeterol), Beclomethasone או Ciclesonide.

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בחומרת דלקת הריאות בין חולים שנטלו משאפי סטרואידים ובין אלו שלא טופלו במשאפי סטרואידים, אעפ”י שחולים שטופלו במשאפי סטרואידים סבלו ממחלת ריאות חסימתית כרונית בדרגה חמורה יותר.

שיעורי התמותה היו דומים בשתי הקבוצות, הן לאחר 30 ימים (12% במטופלים במשאפי סטרואידים לעומת 8.9% באלו שלא טופלו במשאפי סטרואידים) ולאחר שישה חודשים (18.4% לעומת 14.9%, בהתאמה).

מהתוצאות עולה כי אין הבדל משמעותי בצורך בהנשמה מכאנית ו/או תמיכה יונוטרופית; או התפתחות תפליט פארא-פנאומוני, אמפיאמה או אבצס ריאתי. בשתי הקבוצות, חציון הזמן עד להתייצבות קלינית עמד על 3 ימים, וחציון משך האשפוז בבית החולים היה 6 ימים.

לאור הממצאים, החוקרים קובעים כי הנתונים אינם תומכים בהשערה לפיה טיפול כרוני במשאפי סטרואידים מספק הגנה כלשהי כנגד סיבוכים של דלקת ריאות. עם זאת, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Eur Resp J 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה