אלרגיה

תמותת ילדים משפעת H1N1 באנגליה בשנים 2009-2010 (מתוך ה-Lancet)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-27 באוקטובר 2010 פורסמו ב-Lancet תוצאותיו של מחקר תצפיתי, שבחן את תמותת הילדים הקשורה לזיהום בנגיף שפעת A מזן H1N1 באנגליה. מטרת החוקרים הייתה לאסוף מידע רלוונטי, על מנת לסייע לקביעת מדיניות בריאות לקראת עונת השפעת הקרבה.

החוקרים חיפשו במערכות הדיווח היומיות, ואיתרו את כל מקרי המוות בילדים הקשורים לשפעת H1N1, שהתרחשו בין ה-26 ליוני 2009 וה-22 למרץ 2010 באנגליה. הם הצליבו את המידע עם נתונים ממעבדות הבדיקה ותעודות פטירה. כמו כן אספו החוקרים נתונים על ההיסטוריה הרפואית של הילדים ומהלך הזיהום החריף. יעדי המחקר העיקריים היו שיעור התמותה באוכלוסיה (Population mortality rate) ושיעור הקטלניות (Case fatality rate).

החוקרים מדווחים כי נצפו 70 מקרי מוות בילדים הקשורים לשפעת H1N1. מתוצאות המחקר עולה כי שיעור התמותה בילדים היה 6 מקרים למיליון, וכי שיעור התמותה היה גבוה ביותר בילדים צעירים מגיל שנה. החוקרים מוסיפים כי שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בילדים ממוצא בנגלדשי ופקיסטני, לעומת ילדים בריטיים.

במחקר נמצא כי 21% מהילדים שנפטרו היו בריאים קודם לכן, בעוד ש-64% מהילדים שנפטרו סבלו ממחלת רקע חמורה. בקרב ילדים שסבלו ממחלת רקע, שיעור התמותה הגבוה ביותר לאחר תקנון לגיל היה בקרב ילדים שסבלו ממחלה נוירולוגית (1,536 מקרים למיליון).

כמו כן, 27% ממקרי המוות התרחשו לפני האשפוז בבית החולים. בקבוצה זו לילדים היה סיכוי גבוה יותר להיות בריאים קודם לכן או לסבול ממחלת רקע קלה, לעומת ילדים שנפטרו לאחר האשפוז בבית החולים (p=0.0109).

החוקרים מציינים כי 64% מהילדים קיבלו טיפול ב-Oseltamivir (טמיפלו, רוש), מהם 7 ילדים קיבלו טיפול בתרופה בתוך 48 שעות מהופעת התסמינים.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי יש לתת עדיפות לחיסון ילדים בעלי סיכון מוגבר למחלה חריפה או תמותה מהזיהום. קבוצה זו עשויה לכלול ילדים עם מחלות רקע מסויימות וילדים מקבוצות מיעוטים. הם מוסיפים כי לטיפול מוקדם עוד טרם האשפוז יש חשיבות רבה.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי התפרצות שפעת H1N1 בעונת 2009-2010 נקשרה למחלה חמורה ושיעורי תמותה גבוהים יותר בילדים ומבוגרים צעירים, לעומת עונות השפעת הקודמות או זיהומים בנגיפי שפעת אחרים. הכותבים מציינים כי ההתפרצות לא הייתה חמורה כפי שחששו בתחילה, אך יש לזכור

שמדובר בנגיף בסיכון גבוה ביותר, ומכאן עולה החשיבות של חיסון האוכלוסיה.

Lancet 2010

למאמר המערכת ב-Lancet

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה