אלרגיה

הוספת אבץ ופרה-ביוטיקה לתמיסת נוזלים פומית מאיצה החלמה בעקבות שלשולים (J Pediatr.)

ילדים עם שלשול חד מחלימים מהר יותר בעקבות טיפול בתמיסת נוזלים פומית המכילה אבץ ופרה-ביוטיקה, כך מדווחים חוקרים מאיטליה ב-Journal of Pediatrics.

לדברי החוקרים, מרבית תמיסות ORS (Oral Rehydration Solution) מכוונות לטיפול בהתייבשות אך לא למשך או חומרת השלשולים. תמיסות בעלות אוסמולריות נמוכה עם אבץ, דוגמת התמיסה ששימשה במחקר, נבחנו בעיקר בילדים בתת-תזונה במדינות מתפתחות. במדינות מפותחות, תמיסות ORS נפוצות אינן מצויות בשימוש נרחב, ובשוק קיימות מספר פורמולות המכילות מרכיבים דוגמת אבץ, פרה-ביוטיקה ופרוביוטיקה, אעפ”י שאין עדות ברורה ליעילותן.

במחקר האקראי השוו החוקרים את היעילות של תמיסת ORS היפוטונית חדשה, עם פרוקטו-אוליגוסכרידים וקסילו-אוליגוסכרידים (Prereid), עם תמיסה היפוטונית סטנדרטית (Reidrax). מדגם המחקר כלל 130 ילדים, בגילאי 3-36 חודשים, שפנו לרופא ילדים בשל שלשול חד. 119 ילדים השלימו את המחקר, כולל 59 ילדים שנטלו את הפורמולה החדשה ו-60 ביקורות.

לאחר 72 שעות, השלשול חלף ב-30 ילדים שטופלו בתמיסה הסטנדרטית (50%) וב-43 ילדים שקיבלו את התמיסה חדשה (72.9%, p=0.01). כמו כן, לאחר 24, 48 ו-72 שעות מספר היציאות היומיות היה נמוך יותר באופן עקבי עם התמיסה חדשה.

באשר להורים, משמעות הממצאים הייתה צמצום אובדן שעות עבודה 1.49 ימים לעומת 0.39 ימים בשתי הקבוצות, בהתאמה.

לא תועדו תופעות לוואי באף אחת מהקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים את העדות הראשונה לכך שמרכיבים פשוטים ולא-יקרים, דוגמת אבץ ואוליגו-סכרידים, לתמיסת ORS היפוטונית, מסייעים בהקלה על חומרת השלשולים ובקיצור משך השלשולים. הטיפול מקובל מאוד ע”י החולים ומוביל לירידה משמעותית בעלויות (צמצום אובדן ימי עבודה וצורך בטיפול תרופתי נוסף).

J Pediatr. Posted online September 9, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה